Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Konsten att vara snäll

Kategori: Böcker

33897-31
Att vara snäll och spela fotboll med sitt barnbarn är kanske inte så knepigt. Att generellt vara en god människa är lite knepigare

Att vara snäll - är det något att sträva efter? Är man inte snarast lite dum om man är snäll? Måste man inte ha "hårda nypor" och vara känslokall om man skall ta sig fram i 2000-talets konkurrensutsatta samhälle? I sin nya bok tar Stefan Einhorn upp dessa frågor och kommer till slutsatsen att det är positivt att vara eller försöka vara snäll. Både för andras skull och för vår egen personliga vinnings skull.

Stefan Einhorn är cancerläkaren som de senaste åren gett sig på att också skriva och föreläsa om hur man bör leva sitt liv. I En dold Gud från 1998 påvisar han de stora likheterna mellan olika religioners gudsbild och etiska värderingar. I Den sjunde dagen från 2003 låter han en döende far, kanske Stefan Einhorns egen berömda pappa Jerzy Einhorn, under sina sista livsdagar överföra sin levnadsvisdom till sin son. Och nu har alltså denne son skrivit en bok och betydelsen av att vara snäll och god, att göra för din nästa det du vill att din nästa skall göra för dig.

I boken gör Stefan en genomgång av snällhetens kännetecken. En snäll människa är - menar han - en individ som lever med etiken i sitt hjärta, som i sitt medvetande ständigt bär med sig omtanken om medmänniskan. En snäll människa är alltså en etisk människa, som till sin hjälp har ett antal etiska verktyg. Ett sådant verktyg är de normer, regler och lagar som människan genom århundradena utformat och som anger hur vi bör agera i olika sammanhang. Ett annat verktyg är vårt förnuft, som hjälper oss att analysera våra handlingar och se till att vi undviker onda handlingar. Ett tredje verktyg är samvetet, vår inre kompass, som successivt kalibrerats så att den känner av vad som är rätt och vad som är fel. Ett ytterligare verktyg är vår empatiska förmåga - att sätta oss in i hur en annan människa tänker och med detta som grund anpassa vårt eget beteende till vår nästas egenheter. Det femte och sista verktyget är enligt Einhorn våra medmänniskor som vi kan använda oss av som bollplank, för att få råd och feedback på vårt eget etiska beteende.

Men det finns olika slag av snällhet - menar Stefan Einhorn. Det finns en falsk snällhet - som kan yttra sig i en oförmåga att säga ifrån, att helt enkelt vara "för snäll". Och det finns också en snällhet som kan vara spelad och därmed falsk och oärlig.

Det i webbredaktörens tycke mest intressanta avsnittet i boken är det kapitel där Stefan Einhorn gör en genomgång av "lönsamheten" i att vara snäll. Han pekar här på en mängd experiment och studier som visar att snällhet och godhet varit en viktig överlevnadsstrategi för människan under hennes utveckling och att detta gäller också idag. Vi mår helt enkelt bra av att göra gott, människor runt omkring mår också bra om vi gör gott, är snälla, mot dem. Och indirekt skapar vi fördelar för oss själva om vi hjälper andra. Ja, det är t o m så att samhällen med ett utbrett etiskt tänkande sett över historien visat sig vara betydligt bättre fungerande än andra samhällen. Evolutionen har selekterat fram egenskaper som gagnar samarbete. Att vara snäll och god är helt enkelt en överlägset framgångsrik livsstrategi. Men det gäller att vara snäll med omdöme. Godheten måste vara förenad med tydliga ställningstaganden mot det onda i världen. Att vara snäll är bra, att vara för snäll är dåligt!

I boken citeras bl a Ralph Waldo Emerson, en amerikansk livsfilosof och författares, som har sagt: "Livet är så vist inrättat att ingen på allvar kan hjälpa en annan utan att hjälpa sig själv". Från denna evolutionära sanning kommer nog också det kärleksbud som vi kan återfinna i alla de stora världsreligionerna . I kristendomens tappning lyder det: Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem". I t ex Koranen heter det: "Ingen av er är en troende förrän han önskar för sin broder det som han önskar för sig själv".

Stefan Einhorns bok om konsten att vara snäll är ett starkt stöd för kraften i Det Goda i kampen mot Det Onda. Bitvis kan kanske boken kännas lite fluffig och pratig, en del av de många exemplifieringarna kan kanske tyckas lite krystade. Men syftet är gott och uppnås också. När man lägger ifrån sig "Konsten att vara snäll" känner man sig övertygad om att det bästa man framåt kan göra är att se till sina medmänniskors behov, göra något för dem och att man därmed själv kan få ett mer rikt och positivt liv. Drar många läsare den slutsatsen har Stefan Einhorn onekligen kunna lämna ett litet bidrag till att göra världen lite bättre.


KOMMENTARER:

  • Mina-gumman säger:
    2006-04-12 | 22:15:45

    Du ser ut och vara lite skev i knäna på den där bilden. Men snällt, det var det nog att du gick med på att bli spöad av Zlukas...

Kommentera inlägget här: