Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Lazy days i väntan på biltullar och födelsedag

Kategori: Allmänt

33897-16

Mellan nyår och trettonhelgen har jag haft semester från jobbet och vilat upp mig hemma på Slåttervägen. Lata dagar med sena morgnar, korta inköpsresor och ett antal hobbytimmar vid datorn - med tonvikt på att skanna in gamla bilder och med att skriva 2005 års årskrönika. Trots de långa och sköna nätterna har jag känt mig trött på dagarna, i varje fram till dess att jag satt mig vid datorn och aktivierat hjärnan på det sätt som bara interaktionen mellan hårddisk och mänsklig hjärna kan göra.

I går och idag har Johanna varit här med Indra, den ettåriga tonårsrottweiler, som numera tillhör familjen. Tillsammans med Indra är det lättare att komma ut på promenad. Dagens bild är hämtad från dagens vandring.

På måndag börjar arbetsveckorna igen. Längtar väl inte direkt att börja om igen - men det brukar bara gå någon dag så är man inne i jobbet igen och tycker att jobbfrågorna är de viktigaste som finns, sådana frågor som man inte ägnar en tanke under semestern. På måndag är det också dags att börja stångas med biltullarna - detta Stockholmselände som är ett slag i ansiktet på oss förortsbor. Vi förväntas som Tyresöbor bidra till Stockholms storstadsstatus genom att arbeta i Stockholm, besöka teatrar och andra kulturyttringar i innerstan och hålla stans butiker under armarna med våra inköp. Men vi skall ha mer än två timmars restid till och från våra jobb och numera dessutom betala tull för att få besöka de fina innerstadskvarteren, där förmögna lägenhetsinnehavare inte skall behöva inandas våra bilars avgaser.

Det Stockholm behöver är fler förbi- och genomfartsleder. Det är inte tullarna för att köra in till själva city som retar mig mest - utan att vi som vinner rejält med tid genom att passera stan på väg till våra jobb skall tvingas till en stor omväg  eller alternativt betala rejält för att komma dit. Det är 4 kilometer längre till Solna via Essingeleden än via Klarastrandsleden. 8 kilometer mer tur och retur drar nära en liter mer bensin och avgaserna från bensinen skall nu dessutom nu drabba förortsbor i Årsta och på Essingen i stället för de innerstadsbor som hittills fått njuta av dem.

Så är det också detta med folkomröstningen. Den skall vi i förortskommunerna inte få delta i. Helt klart upprörande. Vi är väl om några berörda av detta, i många fall mer än de Stockholmare som kan ta apostlahästarna till jobbet. Men det har i alla fall det goda med sig att socialdemokraterna i Stockholm på detta sätt effektivt torpederar de lokala sossarnas möjligheter att vinna 2006 års val och därmed öppnar för att vi kristdemokrater i Tyresö trots dåliga rikssiffror kan behålla ett par mandat i fullmäktige.
Inget ont som inte har något gott med sig. Dessutom byter jag snart bil - till en SAAB 9/5 Biopower. Och eftersom den som miljöbil är befriad från biltullarna kommer att jag att få kortare restider genom stan än tidigare. Får väl därför sluta kverlulera och i stället tacka Billström för ett smart initiativ.
När denna första arbetsvecka efter julstiltjen är slut stundar min 60-årsdag den 15 januari. Firas lördag den 14:e med öppet hus för släkt och vänner. Mer om detta i kommande bloggar.

KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2006-01-10 | 22:25:38

    Det är klart inte de som bor i kranskommunerna tillåts rösta, då skulle det ju bli ett rungande NEJ!!! Nu tror jag det kommer bli det i alla fall, har inte hört någon som varit positiv till tullarna.

Kommentera inlägget här: