Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

En ny kamera

Kategori: Allmänt

33897-35

För ett par veckor sedan hämtade jag ut min nya Canonkamera - en Powershot S3 IS. Jag fortsätter alltså med Canons Powershot-serie. Den nya kameran har 12 x riktig zoom, att jämföra med 4x zoom hos min snart fyra år gamla Powershot G3. Antalet pixlar har också ökat - från 4.1 till 6,1 miljoner.

Jag har nu under ett par veckor testat kameran. Mycket är sig likt - men zoomfunktionen är förstås en väsentlig förbättring. Här finns ett par bilder som jag tagit med rejäl teleeffekt. 12 x zoom i detta sammanhang sägs motsvara ett teleobjektiv för 24x36-kameror om mer än 400 mm. Något sådant objektiv har jag aldrig ägt till någon av alla mina systemkameror genom åren.
Den nya kameran har också en utvecklad videomöjlighet. Nu blir videosnuttarna riktigt bra upplösta - om man är beredd att offra det stora utrymme som behövs för att lagra dem. Jag har försökt skapa förutsättningar för att använda videofunktionen genom att skaffa ett minneskort om hela 2 Gb. Som förresten är mindre än ett ordinärt svenskt frimärke. Utvecklingen på detta område är helt otroligt fantastisk.

33897-36


Kommentera inlägget här: