Bildsurr från Myggan

Med TEMA i Montenegro

Kategori: Allmänt

33897-95
Från byn Zabljak såg vi denna magnifika vy mot bergmassivet Dormitor, som bl a innehåller Montenegros högsta topp, Bobotov Kuk

Montenegro blev självständigt för drygt ett år sedan. Detta land, alltså Europas yngsta självständiga stat, besökte vi den sista veckan i juni. Vi åkte med en rundresa med buss, arrangerad av Temaresor. Sammanlagt var vi 23 personer från Sverige och Danmark som ingick i resegruppen.  Resan började och slutade i Kroatien, en annan av de gamla delrepublikerna i f d Jugoslavien, som numera är självständiga stater.

33897-94
Kotor och Kotorfjorden från den gamla serpentinvägen upp till den tidigare huvudstaden Cetinje

Vi startade bussresan på flygplatsen i Split. Första dagen förde oss ner längs den dalmatinska kusten till Becici, en modern badort med stora badhotell och en tämligen smutsig strand. Från Becici gjorde vi dag 2 en dagsutflykt till Kotorfjorden och den gamla huvudstaden Cetinje. Den tredje dagen förde oss till Skadarsjön, till huvudstaden Podgorica och vidare till Kolasin. Dag fyra vandrade vi i nationalparken Biogradska Gora och åkte sen vidare uppför Taraflodens kanjon till Zabljak. Dag 5 tillbringade vi till stor del i Zabljaks omgivningar och återvände på kvällen till kusten och till Dubrovnik. Näst sista dagen fick vi en guidad tur i Dubrovnik och avslutade sedan med en övernattning i Trogir och en visning av Diocletianus palats i Split.

33897-92
Vi vandrar runt på Dubrovniks otroligt välbevarade stadsmur