Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

En osannolik dag

Kategori: Allmänt


Maria gratuleras av Holger och Karin, mammas bror och svägerska

Idag har vi firat Mamma Marias 90-årsdag. Den inföll i och för sig redan i torsdags - men idag har det egentliga firandet ägt rum. Om någon för 30-40 år sagt att Maria skulle bli 90 år hade jag inte trott han eller henne. Egentligen har vi alltid betraktat mamma som mer eller mindre krasslig. Redan när jag gick i gymnasiet låg hon länge på sjukhus efter en komplicerad galloperation. Sen har det varit kaliumbrist, kärlkramp, högt blodtryck, diabetes, magbesvär, starr, begynnande demens, ja vad har inte mor lidit av genom åren. Ändå satt hon idag med oss i 4 timmar, mycket nöjd över att bli uppmärksammad av så många. En osannolik fest har blivit verklighet.

Med på festen var - utöver den  Piteå- och Luleåbaserade delen av den närmaste familjen - mammas yngsta syster Barbro och yngsta bror Holger och min ingifte 91-årige morbror Patrik. Vidare ett par av mina kusiner med respektive samt några gamla bekanta från Piteåtrakten. Totalt 20 personer var samlade runt borden i Horlaxgårdens gemenskapsutrymme, som vi lånat för firandet.

Jag och A kom upp till Piteå igår kväll och åkte direkt ut till stugan. När vi kom var det ca 5 grader inne i huset, när vi gick till sängs vid 11-tiden var temperaturen 18-19 grader och vid 4-tiden inatt, när jag var uppe och pinkade, hade vi hela 24 grader i sovrummet. Nog så varmt alltså. Idag har vi förutom 90-årsfirandet också varit till Norrfjärden hos Inga, Anitas nu snart 92-åriga mamma.


Till festen hade jag gjort ett bildspel om mammas liv. Där fanns bl a denna bild av mamma med sin förstfödde, dvs jag.
Kommentera inlägget här: