Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

30 år med dagboken

Kategori: Allmänt


Mattias, 7 och Martina, 4 år i april 1979


I dagarna är det 30 år sedan jag började skriva dagbok. Den här bilden togs ungefär vid den tidpunkten. Här har jag plockat ut alla texter som avser den 18 april under 30 år.  Blir lite av ett tvärsnitt av livet. Här hittar man helt vanligt arbetsdagar, speciella lyckodagar, dagar på resa, dagar i Tyresö och dagar i Piteå. Då - i april 2009 - hade vi två barn. Nu har vi tre barn och 5 barnbarn. Å andra sidan fattas oss våra två fäder, som då, 1979, levde i högönsklig välmåga.

1979             Onsdag, Tyresö


Under natten tilltog det ryggonda och då morgonen kom bestämde jag mig för att stanna hemma. Anita tog barnen till Karin, dagmamman. Liggande på vardagsrummets golv har jag halvsovit, läst och lyssnat på radio. Ikväll är det bättre men jag kanske stannar hemma i morgon också. Har sett norsk TV-teater - "Äktenskap" - medan Anita varit på vävkursens våravslutning. All snö är nu borta och de första vårblommorna har börjat slå ut.


1980             Fredag, Tyresö


Slut på en stressig arbetsvecka. Känner av magen mer igen. I dag på eftermiddagen kom Mattias och Niklas på att de skulle gräva efter mask. Sen ville Mattias fiska med mig. Per telefon fick jag order att köpa utrusning. Till all lycka träffade jag Anders Dahlström på Åh­léns, så han hjälpte mig att hitta lämpliga prylar. Efter maten gav vi oss av till Nyfors. Nån fisk blev det inte men en trevlig stund med fågelsång och brus från forsen. Isarna har just gått upp på sjöarna men nu lovar man kyligare vindar igen.


1981             Påsklördag, Tyresö


Har varit inne hela dagen, bortsett från en trevlig motionsrunda med Mattias runt Albyspå­ret. Har fortsatt mörkrumsarbetet på eftermiddagen, innan vi fick besök av min syster Ka­rin. Ishockey Sverige-Sovjet 1-4 på TV. Dessutom final i Ringside en stor del av kvällen. Jag har besvär med magen igen, har känts av ända sedan tisdagens pannkaka.


1982             Söndag, Tyresö



Tyrolds segrande lag i DN-cupen i handboll 1982

En klang-och-jubeldag för Mattias och grabbarna - med seger i DN-cupen i handboll och dessutom kvartsfinalvinst i Kluringcupen i fotboll. Vi steg upp kl 6 och var framme i Täby redan ½8. En manstark hejaklack, bl a Tyroldtjejer, anslöt så småningom. Matchen mot Skuru började bedrövligt och Tyrold låg under med 3-0 efter 7-8 minuters spel. Så började upphämtningen, men först två minuter för full tid kunde Tyrold kvittera, då till 5-5. När en minut återstod fastställde Mange slutsiffrorna till 6-5. Kollossalt spännande alltså. Utöver Mange gjorde Christian (3, varav 2 på straff), Leif och Micke målen. Mattias fick inte spela alls, vilket väl vara lika skönt för oss. Men priser fick han.


Från Täby till Älvsjö och Kluringmatchen mot Lidingö. Blåsigt och kallt, men bra spel och god utdelning på chanserna. 3-0 blev det till slut efter två mål av Mange och ett av Leffe. Mattias högerback, spelade bra.


Jag har något sent bytt till sommardäck ikväll, trots att ryggen ännu inte är bra. Anita och Johanna hjälpte till. Johanna är piggare nu och snorat mindre idag.


Stor höghusbrand i Solna på eftermiddagen, mitt emot Bertil Andersson, om vi gissat rätt.


1983             Måndag, Tyresö


Så har det då hänt, grabbarna har besegrat BP! Och det borta på deras egen hemmaplan Grimsta. Och dessutom fullt rättvist. 2-0 blev resultatet efter 0-0 i halvtid. Målen gjorde Fredrik, som kom in som center i 2:a halvlek och nästan direkt slet sig lös efter en passning från Mattias och gjorde 1-0.  En stund senare sköt Pelle 2-0 ett långskott som seglade in i medvinden. Sen tappade PB geisten och Tyresö dominerade långa stunder matchen. Mattias spelade mittfältare och skötte sig bra utan att direkt tillhöra de bästa. Lagets ryggrad var försvaret där alla gjorde toppinsatser med ett särskilt plus för Christian Karlsson, som ren­sade i stort sett allt som sista utpost. Pelle och Micke gick backar och Tomas Ström och Pettan bytte av varandra som överrock åt Tommy Myrefjord. Cain Dotson kom helt bort och blev utbytt i andra halvlek. Tur att jag blev uttagen som chaufför, annars hade jag nog mis­sat den här godbiten. Det här var nog, efter segern i Pilsbocupen och finalen i DN-cupen det roligaste grabbarna varit med om.


1984             Onsdag, Tyresö


Solen har också idag strålat över vårt tomtprojekt. Idag har jag lagt om gräsmattan och sått nytt gräs. Allt ser nu mycket fint ut. Vi har även hunnit med ett Bollmorabesök. Ena fram­däcket på Volvon var nästan tomt, men behöll luften efter påfyllning. Orsak?


Mattias har varit till Eriksdalsbadet med Fritids. Martina sover över hos Kajsa inatt.


1985             Torsdag, Bro


Ekonomikonferens på Lejondals slott i Bro. Har gått nästan bättre än i Tällberg. God mat och trevlig atmosfär. Trevlig att träffa alla ekonomicheferna.


1986             Fredag, Tyresö


Fredagsgruppen här ikväll, väldigt reducerad (endast Ann-Therese och Jeanette). Mattias har spelat fotboll, åkte på en storförlust med 7-0 mot BP. Martina har varit på Hawaiiparty hos Magnus Brunn. Ute finns ännu ingen värme. Stora snöhögar ligger kvar i norr- och skugglägen, åtminstone här i Tyresö.


1987             Lördag, Tänndalen



Mattias och Martina i Tänndalen 1987

Solen och det goda humöret är tillbaka. Vi har ägnat dagen åt en utflykt till Malmbäcksstu­gan. Vi tolkade efter vessla från stora vägen, ca 5 km upp mot Skarvarna. Vid stugan grävde vi ner oss i en igensnöad grop och hade det skönt i solen. Några våfflor köpte vi inte, priset 25 kr per våffla, är väl högt för en trebarnsfamilj. Martina, Gustaf och Johanna fick inne i vesslan både upp och ned. En sak kunde jag konstatera, att min overall och mina skidor inte passar särskilt bra för turåkning. Lätta löparskidor ger för dålig stabilitet utför och med ryggsäck på ryggen.


Påskaftonens  kväll har vi tillbringat i stugan med god mat, kortspel och Jakob Dahlins ryska stege. I morse träffade jag Sissi Leistedt och Kerstin Neuman. De var här med Berg­grens bus på en påskresa och bodde i Grönländarens annex.


1988             Måndag, Tyresö


Den nye generaldirektören Ulf Dahlsten har hastigt tillträtt idag, sedan Zachrisson fått par­tiell tjänstebefrielse. Beslut idag att Stig W Persson avgår och att Postfastigheter läggs direkt under gd utan internstyrelse.


Ikväll har Mattias skadat sin vänstra fot vid fotbollsträningen. Den är rejält uppsvälld och han kan inte stödja på foten. Första riktiga fotbollsskadan i hans "karriär".


1989             Tisdag, Värmdö


Tvådagars DEK-seminarium på Skepparholmen om rapportframställning. Bra program och trevlig samvaro. Hockey-VM pågår för fullt, ikväll Sverige mot Finland (6-3).


1990             Onsdag, Tyresö


Kväll i Globen med Count Basies orkester, som avslutning på dag 1 av marknadschefskon­ferensen. Jag har tidigare under dagen varit i Sollentuna på eleganta Star Hotel och pratat i 15 minuter om säljstödssystem. Dessutom DEK:s styrgrupp på eftermiddagen.


1991             Torsdag, Tyresö


"Annie get your gun" med Pernilla Wahlgren m fl på China. Vi fick överblivna biljetter från Q-direkt i går igen. På förmiddagen har jag haft en mycket framgångsrik utbildningsinsats för nyanställda i Posten. Jag har dessutom blivit uppringd av en tjej från Berndtsson Inter­national, ett headhuntingföretag som sökte en helnykter person till Ansvar. Tackade nej. Det är dessutom tveksamt om jag uppfyller nykterhetskravet.


Snö, isbelagda vägar i morse. - 3 grader i kväll. Vintern har börjat tidigt.


1992             Påsklördag, Piteå


Även idag har vi haft en solig, men kylig påskledig dag. Jag och Mattias har varit ut till stu­gan på Fårön. Allt var i sin ordning, bortsett från en del fukt- eller råttlortsfläckar i taket i Lillstugan. Jag träffade också stuggrannet Rudolf Dahlbäck, som hade hört om pappa Gun­nars tumör.


1993             Söndag, Tyresö


Jag har varit på jobbet från 12 till 19 för fortsatt arbete med affärsplanedragningen i styrel­sen. Gick hyggligt, trots att hela Gripsholmsgänget var med. Dessförinnan en angenäm morgon med bl a en kortare skogspromenad. Känner att det är bäst att ligga lågt med kyr­kobesöken på ett tag.


1994             Måndag, på Kungsleden



Alesjaurestugan 1994

En av de bästa fjälldagarna i livet. Vindstilla, ca 0 grader och sol mellan lätta moln. Lite nysnö underlättade den skarpa stigningen några kilometer efter Abiskojaure. Färre skootrar och bättre spår än igår. En "perfect day" helt enkelt.


Vi sov överlag gott i Abiskojaurestugan. Den glade och bestämde stugvärden lovade bra vä­der efter morgonens samtal med Kirunapolisen. De första kilometrarna gick längs jokken. Hasse gjorde en återfärd efter ca en kilometer för att leta efter solglasögonen. Men väl åter i stugan hittade han dem inne i jackan foder.


Uppför den branta stigningen gick de riktigt geschwindt, tack vare klister och blått som klibbade i nysnön. Ett par tjejer med stighudar passerade oss av och till, men STF-gänget lämnade vi relativt snabbt bakom oss.


Dagens lunchrast gjorde vi på en bra stenhäll strax före vattendelaren mot Alesjauresjöarna, ca 8 km efter starten. Men det var nog en aning för tidigt, de resterande 14 kilometrarna blev ganska dryga trots det perfekta vädret.


Vi anlände till Alesjaureanläggningen vid 3-tiden efter 7 timmars tur. Först på plats, nästan, var vi. Vi började men en kall klass 1-öl i receptionsbyggnaden. Sen blev det en prefekt tre­rätters middag med Minestronesoppa, Bullens korv med makaroner, fruktcocktail som borde ha förbrukats i september 1993 samt kaffe. Efter en stunds slummer satte vi åter på oss skidorna och åkte tur och retur till samevistet tvärs över ätnon. Svettig igen alltså, efter att åter ha undvikit att inse att man inte behöver vara vinterklädd när det är nollgradigt i luften.


Till sist bastun. Resans viktigaste attraktion! Lars vill särskilt ha noterat den speciella upp­levelsen att sitta näck och titta ut över  snöklädda fjäll.


Nu dricker vi kaffe i köket. Himlen är fortfarande helt blå bakom snömolnen och ger för­hoppningsvis en bra dag till. Jag mår förträffligt, gänget fungerar ypperligt och jobbet är långt borta. Vi delar rum med två lokförare från Stockholm som liksom vi skall till Nikkalu­okta.


1995             Tisdag, Tyresö


Tillbaka till en mycket stressig period, med ryggbesvär som dock utvecklat sig positivt idag. Längtar tillbaka till värmen och solen och friheten i Toulon. Ute är det nollgradigt och snö­blandat regn plus en isande vind. Dystert!


1996             Torsdag, Tyresö


Solig och varm dag med plus 18 grader på eftermiddagen. Jag har för tredje kvällen i rad jobbat ungefär en timme i trädgården med att kratta löv. Jag har innan dess haft en av de bästa arbetsdagarna efter påsk.


Massaker i Kana i Libanon, då en israelisk raket träffade en FN-bas i det nya kriget med Hisbollagerillan. Jag har just läst en bra bok om Israels historia på 1900-talet, ett evigt krigstillstånd.


1997             Fredag, Tyresö


Kick-off för Auroras genomförande i Folkets Hus. Vi hade besök av Sten Binning och Anders Norberg från Niklas Data. I övrigt var det jag och min projektledare som höll i programmet. Jag kände mig nöjd efteråt.


1998             Lördag, Tyresö


Besök i delvis nya Farsta centrum. Blir som Sveriges största köpcentrum på sikt en besvär­lig konkurrent till vårt eget Tyresö centrum.


Ikväll har vi varit i Berwaldhallen. Stockholms Symfonietta och Tobias Ringborg, en 25-årig violinist, spelade Vivaldis "De fyra årstiderna" och Dvoraks "Serenad" samt ett kortare stycke av Sibelius resp Shostakowitch. Vi pratade en stund med Anders Thörnström och Anna-Greta Tegle (som tydligen är ett par). Vi träffade också Anne Ljungkvists föräldrar samt Inger Nyman med make. Efter konserten till Karin för att hämta Johanna, som varit där.


1999             Söndag, Tyresö


Det har regnat även idag. Vi har köpt Algomin gödsel och en spridare och iförda regnställ travat runt i de vattensjuka gräsmattorna på tomten. Särskilt bakom huset är gräsmattan närmast att likna vid en pool.


På eftermiddagen har vi ätit fisksoppa med Mattias, Martina och Lars. Brynäs vann SM-hockeyn efter 4-2 i femte matchen mot Modo..


Det ryktas nu om att NATO börjat planera för en markinvasion i Kosovo.


2000             Tisdag, Stockholm-Sundsvall


Efter drygt fem timmars biltur är vi framme i Sundsvall, vår sovställe på väg till påskferien i Piteå. I år bor vi på Good Morning Hotell, i fjol var det Grand Hotel som fick härbärgera oss. I fjol var vi bara två, i år är vi fyra, dvs Anita, jag och flickorna. Nu när Martina är ensam igen i livet vill hon följa med oss norrut till de gamla, trots allt inte dementa damerna i vår f d hemstad.


Jag har jobbat hela dagen, först SE-L på förmiddagen, sedan möte med Mats Kettle om den planerade ledningsgruppsövningen den 27/4.


Resan hit har gått utmärkt. Fint väder, rena vägar, just ingen snö längs vägen. Jag körde till Gävle Bro, där vi åt hamburgare resp påsktallrik. Sedan körde Martina till Enånger och Anita sista biten till Sundsvall. Jag har dåsat en bra stund i baksätet tillsammans med Björne. Han är som vanligt med, här fick han till och med följa med in i hotellet. Så var det inte i tidens begynnelse, då fick han minsann sitta ute i bilen och vakta.


2001             Onsdag, Tyresö


Jag har varit med bilen till Fittja idag - beträffande dörren på vänster sida. Fick en röd Saab 93 som hyrbil. Har i övrigt ägnat dagen åt att komma ifatt efter påsken.


2002             Torsdag, Göteborg



Utsikt från ES-chefens hotellrum i Göteborg april 2002


Ekonomisupports 4:e konferens för all personal. Denna gång på Hotell 11, gamla Eriks­bergsvarvet på Hisingen i Göteborg. Åkte ner idag med X2000. Sen hade vi ES-L-möte på eftermiddagen. Trerättersmiddag i Bar 67 och nachspiel i mitt fantastiska förrum till sov­rummet i den bröllopssvit jag tilldelats. Kaj anslöt från besök i Båstad.


2003             Långfredag, Piteå


Ikväll har vi startat en ny tradition - långfredagsbrasa. Vi har eldat tre brasor, en hos Jo­hanssons, en hos oss och en hos Lundkvists. Och det är den nya generationen som ansva­rat för brasan på samtliga ställen. Rita och barnen har kommit upp till Göran och hos Jo­hanssons är även Kickí med familj här ute. Hela Udden är alltså full av folk. Dagen har i övrigt bjudit  på ett strålande påskväder. Soligt och varmt från morgon till kväll. Jag har räfsat löv på förmiddagen och läst Anders Karlbergs bok "Där kärleken kallnar breder lag­lösheten ut sig" i solskenet på eftermiddagen.  Dessutom har vi ägnat en eftermiddagsstund åt Händels "Messias" på TV och ett program om en 13-årig kille från Fisksätra, som blev påkörd och dödad av en rattfyllerist.


Nu tittar vi på en film som Martina hyrt inne i stan, "The royal Tennenbaums", en inte oä­ven film som jag faktiskt tittar på medan jag skriver detta.


2004             Söndag, Tyresö


Trädgårdsdag i solsken. Vi har högtryckstvättat uteplats och utemöbler, räfsat och städat garaget. Jag har också gjort en webbsida om gårdagens missionsgala. Tennisseger ikväll igen. Jag och Göran vann klart mot Martin och J-Å. Vinner inte jag jämt nuförtiden?


2005             Måndag, Tyresö


Processdiskussion med Mats Ekdahl på morgonen. Hade vidare ett möte med IT-ansvariga i övriga staber. Och till sist ett kort besök i EF-gruppen om SIP-tolkningar. Ikväll har vi bokat hyrbilar för Piteå- och Alicanteresan.


2006             Tisdag, Tyresö


Fulltecknad förstadag på jobbet efter semestern. Samverkansmöte, KE-ES-möte, möte om Strålfors system och möte om SAP-strategierna. Kväll med Kristdemokraternas styrelse hos Kennerbergs. Hämtade därefter Anita och de andra sångarna i Hammarbykyrkan.



2007             Onsdag, Tyresö


Satt hemma en stund på morgonen även idag. Men när jag skrivit ett direktiv klart, så gott som i alla fall, gick Citrixservern ner och jag tappade allt jag gjort. Tog någon timme att re­konstruera det sedan jag kommit till jobbet. Där har vi haft samverkansmöte med facket och jag har haft min sedvanliga av­stämning med Kaj. Ikväll har jag varit hos Ulla Hedén och lämnat över den bärbara pc-n och SPCS-programmet. Jag tror vi kom igång så pass att Ulla kan göra bokföringen. Innan Ulla var Anita och jag på Thairestaurangen.


En 12-årig tjej skall ha blivit våldtagen vid kyrkan igår. Ute i världen är gårdagens massaker vid Virgi­nia Tech i USA förstasidesstoff. 32 elever och lärare sköts till döds av en sydkore­ansk student.


2008             Fredag, Tyresö



Vi tapetserar om i april 2008

Har ägnat en stor del av dagen åt frågor kring GGP. Template eller ej. Pilot för FI-CA eller ej? Vi hade ett bra förstärkt lösningsägarmöte med duktiga Andreas Pierre med som före­dragande om FI-CA. Jag har åkt kollektivt eftersom Anita behövde min bil - har varit till Johanna i Näsbypark. Hennes egen bil har nästan körförbud pga hög CO-halt.


Efter jobbet har vi fortsatt med att avlägsna tapeten från köksväggarna. Nu vid 22-tiden är vi klara med det. Har dock gjort avbrott för mat och för "Så ska det låta", mitt favoritpro­gram på TV, ja faktiskt det enda som jag alltid försöker se.


2009             Lördag, Tyresö

En stillsam lördag. Vi började med att jobba på tomten, vårt trädgårdsgym, en stund på förmiddagen. Sedan åkte Anita till Täby för att vara med på något slags försäljningsparty hos Johanna. Medan jag åkte till centrum, gick på biblioteket och handlade. När jag kom hem dammsög jag och sedan har jag ägnat mig åt projektet "Den 18 april under 30 år". Dessutom lite TV på kvällen.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2009-04-19 | 20:33:59

    Vilken rolig idé! Det är spännande att du har dokumentation om varje dag i hela mitt liv!

  • martina säger:
    2009-04-20 | 10:40:09

    vilken spännande läsning! tänk att jag inte ens minns att jag sovit på hotell i sundsvall....

Kommentera inlägget här: