Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Släktkyrkan

Kategori: Allmänt



Min mor föddes och växte upp i Blåsmark, en by i Hortlax församling, strax söder om Piteå. Hortlax församling bröts ut ur Piteå Landsförsamling i början av 1900-talet. Kyrkan är också från tidigt 1900-tal och är enligt uppgift ritad av en släkting till oss med efternamnet Dahlbäck.

Numera bor mor Maria på Hortlaxgården, bara ett stenkast från kyrkan. Häromdagen var jag och M och visade upp det senaste tillskottet i Marias skara av barnbarnsbarn, lille Gunnar. Eftersom han har samma namn som min far och Marias make är han förstås särskilt intressant för henne. Hon tittade och tittade men sade som vanligt numera inte många ord.

Efteråt gick jag och M tillsammans med Gunnar bort till kyrkan och vidare ner till kyrkogården. Här ligger massor av släktingar. Jag fick dock lov att ringa upp min syster och be om lite telefonguidning för att hitta igen alla. Här hittade jag mormors far, byapampen Otto Dahlbäck. Här hittade jag förstås morfar Oscar och mormor Hilma, Hilmas syster Maria, som fick ett utomäktenskapligt barn. Sonen adopterades bort och Maria levde sedan livet singel och ligger därför i Ottos familjegrav. Här hittade vi också morbror Göran och moster Ebba, morbror Åke och Åkes dotters man, Kent, som omkom redan 1977 i en bilolycka. Och många andra Dahlbäckare, Lundbergare, Risbergare och Häggströmmare. När man går runt på Hortlax kyrkogård känner man verkligen att man vistas bland rötterna.

Kommentera inlägget här: