Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Bland teknik och bilder

Kategori: Allmänt


M begrundar en havsörn, fotograferad av Brutus Östling

I helgen som gick besökte jag och min nu snart 38-årige son årets Fotomässa. Det var andra året i följd som detta blev av. Kul att M börjat intressera sig för min gamla hobby. Fotomässan är en mäktig blandning av ny teknik och innehållsrika bildutställningar. Många lyfte i år fram tryckteknik, bl a fanns många montrar som visade alternativa fotoboksprogram. Någon ny kamera såg jag inte ut - den jag nu har är ju trots allt inte ens ett år gammal. Men en "riktig" blixt kollade jag in, kanske kommer den med på inköpslistan den närmaste tiden.

Bland bildutställningarna fastnade vi särskilt för Brutus Östlings sevärda fågelbilder. Urban Brådhe bidrog med ett antal mycket berörande bilder av unga cancersjuka kvinnor. Anders Petersens bilder av vindrivna existenser fyllde ett helt rum. Ytterligare en bildsamling stannade på näthinnan, en bildserie från katastroflandet Kongo.

Tillbaka till Tyresö kom jag med en bok innehållande vinnarbilderna från 2009 års pressbildstävling. Inspirerande att se hur proffsen behandlar olika ämnen.

 

Kommentera inlägget här: