Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Tyresö FF mot Piteå IF

Kategori: Allmänt



Jag har i år bott 41 år av mitt liv i Tyresö - men de första 25 åren bodde jag i Piteå, en tid som tillsammans med sommarvistelserna vid Bottenvikens strand förstås gett mig och A en särskild relation till staden i norr. Två gånger tidigare har jag bevistat idrottsevenemang som inneburit möten mellan lag från Tyresö och Piteå. Första gången var när min sons P71-lag mötte Piteå IF:s 71-or i en träningsmatch här i Tyresö. Då vann TFF efter bl a två mål av Mattias. Andra gången var ett till Innebandyns elitserie för några år sedan. Det var då Tyresö IBK, som numera gått upp i Tyresö/Trollbäckens IBV, som mötte ett lag från Piteå. Den gången gick Piteå och vann.

Idag var det dags för den tredje uppgörelsen. Nu gällde de en toppmatch i Damallsvenskan. Tyresö FF med en seger och en oavgjord mötte Piteå IF på Tyresövallen inför nära 1300 åskådare. Tyresö vann med 2-0. Borde efter spelfördelningen snarast ha varit en större seger. Vi var hela fem Strandare från Tyresö som tittade på matchen. De fyrtio åren i Tyresö tog trots allt ut sin rätt. Vi tyckte alltså att rätt lag vann! 


Kommentera inlägget här: