Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Den sextiosjätte

Kategori: Allmänt



Jul igen. Min sextiosjätte sedan jag föddes i januari 1946. Årets upplaga firade vi hemma på Slåttervägen med barnen och deras familjer, exklusive J:s sambo som traditionsenligt firar jul i en avlägsen fjällby. Vi började - också traditionsenligt - med en långpromenad, i år till Tyresö centrum tur och retur. Medan de övriga i var inne i centrat tillbringade jag och rottweilern Indra en dryg halvtimme på det lilla torget fram entrén. Indras röda julhalsduk drog till sig många leenden.



Efter julfika, Kalle och Co och julmat knackade ringde det vid 18-tiden på ytterdörren och dessa tre tomtar gjorde entré. Gamla tomtemor hade denna gång ett par yngre medhjälpare med sig. Synd att ett par av barnbarnen och som vanligt Ma inte fick vara med om detta besök.



I år hade vi faktiskt skurit ner på antalet julklappar. Ändå tog utdelningen en bra stund. Vi lyckades denna gång dela ut ett paket i taget och följa paketet ända till mottagarens perception av innehållet. Minskade barnens stress och gav oss den trevligaste julklappsutdelningen på många år.



Nu återstod ett par, tre timmar då barnen började använda sina nya julklappar. L och A jobbade hårt med en Briolåda. L lyckades åtstadkomma detta fordon.

Vi frångick i år traditionen att åka till Hammarbykyrkan på midnattsgudstjänst. I stället gick vi relativt tidigt till sängs. Själv sov jag nog en av mina längsta julnätter någonsin.
Kommentera inlägget här: