Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Minnet av mor Maria

Kategori: Allmänt



Idag för ett år sedan, den 31 juli 2010, avled mor Maria efter flera år på Hortlaxgårdens demensboende. Hon väntade med att lämna jordelivet tills vi alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn varit uppe på sommarbesöket och hälsat på henne. Några av oss fick också förmånen att sitta vid hennes sida de sista timmarna. På ett sätt kändes hennes död som en befrielse. Sju år på ett demensboende räcker mer än väl, är inget man själv önskar sig som slut på livet. Men ändå tänker jag förstås på henne med saknad en dag som denna.

Bilden av mamma Maria är tagen något av de första åren på 1940-talet. Hon bör vara runt 25 år på bilden. Den är sannolikt tagen av pappa Gunnar eller möjligen av hans bror Tore.  Mamma sitter på förstutrappan till sitt barndomshem i Norra byn i Blåsmark eller Nåre Moijra (neri myren) som bydelen populärt brukade kallas.

KOMMENTARER:

  • Jenny Lindbäck säger:
    2012-03-08 | 01:20:54

    Vilken härlig bild. Jag hamnade här på din sida då jag sökte på ordet "nåre moijra" då jag söker efter historian bakom det hus jag nyss flyttat till just i det området i Blåsmark. Vet du mer exakt var denna bild är tagen och känner att du skulle vilja hjälpa oss att ta reda på om den fina bilden på din mor är tagen i närheten så skulle vi bli så otroligt tacksamma! Vänligen Jenny

Kommentera inlägget här: