Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Afrikansk gryning, arabisk vår mm

Kategori: Allmänt


Min bild av en afrikansk gryning. Vi är en tidig morgon 2004 på väg i buss till Abu Simbel-templet i Södra Egypten. Vid 5-tiden på morgonen går solen upp över öknen.


Idag har jag utnyttjat min pensionärsfrihet genom att vara med på DN:s "Utrikesdag 2011" i Grünewaldsalden i Konserthuset. Man har haft sex sådana tidigare, vilket undgått mig. Men å andra sidan har jag ju jobbat tidigare så jag hade ju ändå inte kunnat delta. Idag blev det i alla fall av.

   Mats J Larsson var moderator för eftermiddagen. Det första ämnet var "Japan efter katastrofen" med Torbjörn Pettersson, Karin Bois och Johan Schytt, alla DN-journalister.  Handlade förstås om Japans situation efter tsunamin och kärnkraftshaveriet i Fukushima. Jag uppfattade att de negativa effekterna tonades ner ganska rejält, t ex ansågs Kobejordbävningen ha inneburit större avbräck för den japanska ekonomin än årets skakningar. Man betonade också Japans förmåga att hantera effekterna på egen hand som det högteknologiska land det faktiskt är.

  Pass 2 hade rubriken "Obamas utmaningar". Mikael Winiarski och Linda Flood utfrågades här av Mats J Larsson. Om Baracks möjligheter att bli omvald, om republikanska kandidater till nästa års presidentval, om den amerikanska ekonomins brister och om relationen till Kina mm. Bilden blev ganska problemorienterad - men Obamas chanser att bli omvald bedömdes ändå vara ganska goda.

  Det tredje inslaget var Eric de la Reguera och Roger Turesson som gjort ett fantastiskt reportage om latinamerikaner som försöker ta sig in i USA via Mexiko. De hade följt en kvinna från Guatemala, Norma, som lämnat sina fem barn för att genom att åka på tågtak genom Mexiko kunna skapa sig och sina barn en bättre framtid genom jobb i USA. Fantastiska bilder och filmsnuttar. Men Norma lyckades inte i sitt uppsåt - hon är tillbaka i Guatemala med barnen igen.

  "Afrikansk gryning" följde sedan - med DN:s Afrikakorrespondent Erik Esbjörnsson och professorn i freds- och konfliktforskning Peter Wallensten. Dessutom var Margot Wallström med på länk från USA. Seminariet handlade om Afrika söder om Sahara - där särskilt Sudan, Elfenbenskusten och Uganda belystes. Man har börjat hålla val i Afrika, det går framåt men det är långt till en fungerande stabil demokrati i något land. Ghana framhölls som positivt exempel med en årlig ekonomisk tillväxt på 7-8 %. Margot Wallström belyste det det sexuella våldet som följer i krigets spår eller som till och med kan anses vara en del av krigföringen i Afrika. Margot jobbar mot detta i sin roll i FN.

  Slutligen som femte inslag talade två journalister - Erik Ohlsson och Tomas Hall - om "Den arabiska våren". Ett par bloggare, Lina Ben Mhenni, "A Tunisian Girl", från Tunisien och Wael Abbas från Egypten deltog också. De gav inblickar i demokratirörelsen i sina respektive länder och svarade på frågor från auditoriet. Svenska tunisier, egyptier, irakier m fl utgjorde nu en god del av deltagarskaran och bidrog med egna funderingar och frågor. En andra revolution behövs, både i Tunisien och Egypten, tyckte bloggarna. Ben Ali och Mubarak är borta, men deras system är kvar. Irak ville man inte se som ett gott exempel - landet anses fortfarande vara ockuperat och dess demokrati konstruerad av ockupanterna. 

  DN:s utrikesdag var mycket välbesökt. Jag kom tidigt och lyckades få en bra plats som jag desstutom lyckades behålla hela eftermiddagen. Jag träffade eller såg dessutom 3-4 bekanta bland "mötesdeltagarna". Intill mig slog sig en man ner som visade sig vara EFS-are med ursprung i Skellefteå och numera boende i Täby. Och med en hustru från min mammas hemby, Blåsmark, utanför Piteå. Världen är stor men samtidigt ibland ganska liten.

Kommentera inlägget här: