Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Livskamraten

Kategori: Allmänt

Läser ibland i dödsannonser och runor om att någons livskamrat gått bort. Då verkar det handla om att någons sambo gått ur tiden, dvs ordet livskamrat används när man talar om personer som inte varit legalt gifta med varandra. Jag tycker detta är en märklig användning av ordet. Säg att jag och min livskamrat, dvs min hustru sedan 42 år, skulle få för oss att skiljas och att jag skulle få ihop det med en ny kvinna. Sen går hon och avlider tämligen omgående innan vi ens hunnit gifta oss. Då skulle det i hennes dödsruna stå att min livskamrat gått ur tiden. Uppenbart orimligt! Nej, varför inte inte använda sambobegreppet, som ju ändå har någon slags legal status också. Däremot använder jag gärna ordet livskamrat när jag tänker på och talar om min hustru. För min livskamrat, det tycker jag verkligen att hon är!
 
 
Min livskamrat 1970 - i Arlbergpass i Österrike.
 
 
Samma livskamrat 2012, dvs 42 år senare - på Stenskärs sandstrand i Piteå skärgård.

KOMMENTARER:

  • uffe pite säger:
    2012-09-02 | 00:24:24

    Håller med dig, det du skrev var både vacker och tänkvärt. Hoppas ni har det bra, vi ses när ni kommer upp hoppas vi. Uffe o Vanja.

Kommentera inlägget här: