Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Uppdrag i Uppsala

Kategori: Allmänt



Under Kristihimmelfärdshelgen deltog jag och A i EFS årskonferens i Uppsala. Det var EFS-distriktet i Mittsverige som arrangerade konferensen och vi från Hammarbykyrkan hade som uppgift att sköta bild och ljud i de olika konferenslokalerna. Jag hade tagit på mig att ta fram slutliga powerpointpresentationer för årsmötet, ett par seminarier och en sen kvällskonsert och dessutom visa presentationerna på lokalernas storskärmar. Innebar en hel del arbete i förväg och några tuffa dagar i Uppsala.

Under och efter konferensen gjorde vi ett par turistiska nedslag i Uppsala. Vi avslutade sedan med att på väg hem besöka Sigtuna.


Konferensen hölls i Fyrishov, Uppsalas stora sporthall, och i Lötenkyrkan. Här en bild från söndagens sändningsgudstjänst.


Mitt perspektiv under årsmötesförhandlingarna på lördagen. Med en bildväxlare igång kunde jag köra presentationerna från två olika datorer och dessutom kombinera presentationerna med livebilder från en kamera.


När man växt upp i en rörelse som EFS träffar man förstås en massa gamla bekanta vid en årskonferens. Här har vi träffat Sonja Lundmark, hustru till framlidne John Lundmark, som under min barndom var EFS-predikant i Piteå. Min far var samtidigt ordförande i EFS-föreningen och våra familjer umgicks ganska frekvent under mina uppväxtår. Men på 60-talet flyttade Lundmarks till Uppsala. Nu träffade vi alltså på Sonja, 91 år och still going strong.


Med tanke på de sena kvällarna och tidiga morgnarna bokade vi in oss två nätter på hotell i Uppsala. Vi bodde på Eklundshov, som en gång i tiden fungerat som mäss för militären i Uppsala. En trevlig anläggning med intressanta gamla hus.


På söndagen hade vi lite tid att besöka Uppsala slott. Här poserar A vid Gunillaklockan. Här har vår dotter M vid ett antal tillfällen sjungit in våren tillsammans med Allmänna Sången i Uppsala.


Vi tittade också förbi Uppsala domkyrka. Länge sen sist. Här en bild av rosettfönstret i kyrkans bakre vägg.


Vi avslutade helgen med ett litet besök i Sigtuna. Här sitter vi med kaffe och en macka vid stans charmiga gågata.
Kommentera inlägget här: