Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Kristina i Helsinfors

Kategori:

 
Vi såg "Kristina från Duvemåla" på Cirkus i Stockholm för ca 15 år sedan. I helgen var det dags igen, fast nu på Svenska Teatern i Helsingfors. Jag och tjejerna M och J hade köpt en paketresa som julklapp till min hustru. Jag fick följa med mot att jag tog med mig kreditkortet. Med var också Embla, 7 år, samt två ännu ofödda musikaldiggare, i vars och ens av mina döttrars livmodrar.
 
Vi åkte med Silja Symphony till Helsingsfors natten till lördag. På lördag hann vi med lite sightseeing i staden innan den fyra timmar långa musikalen började kl 18.30. På söndag besökte vi bl a Seelife, ett akvarium med fiskar från alla världens hörn. Och natten till idag åkte vi med Silja Serenade tillbaka till ett kallt och småsnöigt Stockholm.
 
Historien om Kristina och Karl Oskar är väl "The greatest Swedish story ever told". Musikalen tycker jag har det mesta - bra musik, fina texter och en "berörande"-faktor som vida överglänser det mesta andra i musikalväg. Det trillar en tår då och då, måste jag erkänna.
 
Lördag morgon anlände vi till ett soligt men kyligt Helsingfors. Här är vi på väg in i hamnen.
 
Silja Symphony i Olympiahamnen i Helsingfors
 
Kejsarinnan Alexandras obelisk på Salutorget vid hamnen
 
Domkyrkan med den magnifka trappan
 
Resenärerna på trappan till domkyrkan
 
Vitt mot en djupblå himmel
 
På lördag eftermiddag tog vi en spårvagn till Sibeliusmonumentet i nordvästa Helsingfors
 
Embla och Jean Sibelius, Finlands störste tonsättare
 
Sealife låg uppe vid Tivoliområdet. Det åkte vi med spårvagn på söndag.
 
Till en Helsingforstur hör förstås lite sedvanlig kryssningsunderhållning. Både för barn och vuxna.
 
Kommentera inlägget här: