Bildblogg från Slåttervägen

Carl-Olof Strands blogg

Vecka 3

Kategori: Allmänt

Fotograferandet fortsätter. Vi är inne på vår tredje vecka i ljusets sommarland: Martina och barnen är ju här sedan i fredags morse, vilket förstås har ökat antalet nya bilder i Elementskatalogerna. Som förgrunder till vackra bilder är de ju oöverträffade. Stenstranden är oemotståndlig för de små. Precis som deras mor och mormor en gång gjorde leker de gärna alldeles i vattenbrynet, i varje fall de dagar då inte vågorna rullar in alltför våldsamt. Idag, söndag 30/6, var en sådan dag med ett nästan vindstilla hav.

Här Embla med mjukishunden Lennart. Den fick jag (av alla) en gång på min födelsedag - men numera huserar den i Bagarmossen och fick alltså följa med hela vägen hitupp denna gång.

Vi plockade häromdagen fram svärföräldrarnas gamla fjälltält och slog upp det. Själv uppslagningen var engagerande - men det har hittills inte blivit någon vidare lek i och utanför tältet.
Vi har nu flera gånger sett vår husödla, en skogsödla som tillhör en ödlestam, som vi tror oss minnas har bott på stugtomten i 40 år. Vi vet att vi såg ödlor här redan på Martina var liten och med spretande fingar försökte visa vilken egendomlig orm hon sett intill förstubron.

Till Piteånöjen hör besök på lördagsloppisen i Badhusparken. Vi var där i lördags och jag åtog mig med glädje uppgiften att vaka över barnen parkens lekanläggning i stället för att gå runt och titta på "skräpet" i de olika stånden.
Idag inbjöd vädret till en liten båttur med Mina och barnen. Denna gång styrde vi till Tallskär. Det grävde en del mitt i farleden när vi åkte tillbaka - men barnen tyckte att den passagen var den stora behållningen med turen.

Härmodagen åkte jag och Anita till Hortlax. Hon skulle handla garn i en affär där och för att jag inte skulle bli alltför uttråkade skickades jag iväg till kyrkogården för att leta rätt på alla släktninggravar som finns på den intilliggande begravningsplatsen. Tog då denna bild av den vackra kyrkan, Piteortens vackraste. I den här kyrkan vigdes en gång i tiden min far och mor.

Från dimma till sol

Kategori: Allmänt

Kl 07.00 - disig morgon vid Bottenviken

Uppe redan 06.00 för att åka till Älvsbyn och hämta M-a och hennes två barn på tåget från Stockholm. När vi var i Öjebyn fick vi telefon från tåget som berättade att det var två timmar sent. Kunde man ju förstås vänta sig av SJ. Orsaken till förseningen var visst att loket inte orkade dra tåget uppför en backe längs stambanan. Visar förstås hur eländigt det står till med järnvägsinfrastrukturen. Alltså fick vi ett par timmar extra för lite sightseeing i Norrbottens pärla, Älvsbyn.

Till sist kom tåget med våra kära och någon timme senare var vi ute i stugan. Den dimma som låg när vi åkte på morgonen låg kvar över havet medan barnen omedelbart sökte sig till stranden. Men efter någon timme började det lätta och sedan har vi haft en mycket fin och solig eftermiddag. Jag och ungarna har varit i Lundmarksviken och bl a byggt sandslott. Nu sover E och G i gäststugan medan vi vuxna skriver på datorn och tittar på TV. Känns som om Piteåsommaren börjat på allvar först idag. Det behövs några barn härute för att man skall känna sig riktigt tillfreds med livet.

I Älvsbyn hittade vi detta "monument" över astronomen Knut Lundmark, Älvsbyns störste son.

Här rullar tåget med älsklingarna in på Älsbyns station kl 10.30, två timmar försenat.

Direkt från bilen till stranden

Efter lunch kom solen fram och jag tog E och G med till den närbelägna Lundmarksviken för att bygga sandslott.

Soliga bilder från "Lundmarksviken", som egentligen bara är en liten sandstrand ett 100-tal meter bort från vår stugtomt.

En örunda

Kategori:

Idag, onsdag, har vi haft Pitevistelsens hittills bästa väder. Varm rysslyft med svaga vindar från nordost har tillsammans med en blå himmel med sol gett upp mot 24 grader som varmast. Vi har passat på att göra en örunda med vår lilla båt. Först förbi Tallskär till Hällskär, där Anita hade många minnen från sin barndom. Då låg stugan på Haraholmen med Hällskär som en närbelägen utflyktsö. Vi gick iland på Hällskär och sökte upp hällarna i syd, där Anita och hennes familj brukade hålla till på 50- och 60-talen. Från Hällskär fortsatt vi utåt till Sandskär, ön med den fina sandstranden mot väster. Innan vi var hemma i hamnen igen blåste det lite mer. En molnbank drog upp i väster och nu ikväll är det grått men uppehåll.

Här har vi lagt till vid Hällskär. I bakgrunden handelshamnen som byggdes i början av 1970-talet. Mitt i det stora magasinet vid kajen låg ursprungligen familjen Berglunds stuga, som numera är familjens Strands. Den flyttades 1971 till vårt nuvarande ställe.

Anita vid en vattensamling på Hällskär.

En vacker vattenpöl med en brun linje i vattenbrynet, kanske åstadkommen av järnhaltigt vatten.

Anita pekar ut det ställe på Hällskär där pappa Uno brukade gilla att ligga och sola.

Utsikt från Hällskär mot Storstensgrundet, numera tydligt ovanför vattenytan.

Bilder från vårt strandhugg på Sandskär