Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

En helg i Götet

Kategori: Allmänt

 
Embla med gult paraply på Kungsportsavenyn i Göteborg
 
Denna höst har vi hållit oss hemma i Tyresö. Men helgen den 2-4 november blev det i alla fall en liten resa. Jag skulle på måndag delta i Seniornets ordförandekonferens i Göteborg och tog då med mig Anita och Embla, 7 år, till en minisemester i staden. Vi åkte ner med X 2000 lördag kl 12 och tillbaka till Stockholm med X 2000 måndag kl 18.35. I mitt fall var det flera år sedan jag åkte tåg senast.
 
I Göteborg bodde vi på Grand Hotel Opera mitt i smeten. Vi promenerade på Avenyn, shoppade i Nordstan, åkte spårvagn och drack eftermiddagskaffe i Haga. Men mesta tiden, sex timmar under lördagen, tillbringade vi på Universeum, Göteborgs motsvarighet till Tom Titts kan man kanske säga. Här fanns Regnskogen, Akvariet och Dinosaurieparken. Här kunde Embla och vi också lära oss om rymden och om olika tekniska klurigheter som gravitationskrafterna. Medan jag var på Seniornets ordförandekonferens på måndag hann A och Embla med några timmar i Alfons Åbergs hus, en annan av Göteborgs barnanpassade attraktioner.
 
Barnbarnshelgen i Göteborg gav mersmak. Vi får väl ta med oss alla barnbarn i tur och ordning på liknande kortsemestrar.
 
Den största dinosaurien i Universeums park
 
Här försvinner kulorna ner i gravitationens svarta hål
 
 E testar en stol från rymden
 
 Rymdbild
Embla med mormor framför "Oceanen"
 
 Hajen i havet
Och här har Embla krupit in i hajens öppna gap
 
Det fanns en del kul saker även för morfar 
 
 
 Kvällsläsning i hotellsängen
 
Med Alfons Åberg
 
Kinesiskt innan hemresan på måndag
 
 Porträtt av sjuåringen
 
 
 
Kommentera inlägget här: