Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Kungsleden - femtio år efteråt

Kategori: Allmänt

Kebnekaise turiststation 1964
 
Häromdagen blev jag fadder till 10 meter av Kungsleden, vandringsleden genom de svenska fjällen. Fick mig att plocka fram och skanna bilder från min första vandring på Kungsleden 1964. Tillsammans med min pappa Gunnar, då 50 år gammal, och min ett år yngre kusin J-E, gjorde vi först en tågtripp till Narvik från Kiruna. På återvägen steg vi av i Abisko och vandrade sedan på 6 dagar de 12 milen till Kebnekaise. De flesta nätterna låg vi i ett nyinköpt tält. Så här femtio år efteråt tycker jag att bilder inte blev så dumma.
 
Alesätno

Med min ryggsäck på leden
 
Alesvagge
Mina medvandrare, J-E och pappa Gunnar rastar vid Abiskojokk
 På väg mot Kungsledens högsta punkt, Tjäktjapasset, på ca 1100 meters höjd.
 
 Tjäktavagges översta del
 
 
Övre Ladjovagge
 Bloggaren, 18 år.
 
 

KOMMENTARER:

  • Jenny säger:
    2014-06-24 | 09:27:01

    Hej
    Vilka otroligt fina bilder, och du är dig lik:)
    Stort tack för ditt engagemang. Vi är djupt imponerade av att vi redan efter en vecka fått över 1300 faddrar till Kungsleden på www.stöttakungsleden.se
    Vänligen Jenny Engström STF

Kommentera inlägget här: