Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Januari i backspegeln

Kategori: Allmänt

Januari månad närmar sig sitt slut. En månad som inte är den allra trevligaste ur fotograferingssynpunkt, i varje fall de år då snön lyser med sin frånvaro. Men några bilder har det i alla fall blivit denna januari.
 
 Elefant på Moderna museets utställning av modern skulptur. Skulptören heter Katharina Fritsch. Andra verk var gjorda av Jeff Koons och Charles Ray. 
 
Vilhelmina, 16 månader, har redan "pekfingergreppet" inövat när hon använder mobiltelefonen. Här satt hon länge och bläddrade bland bilder av henne själv och andra i Martinas mobil.
 
En snöig lördag åkte vi in till Berwaldhallen för att vara med om årets trettondagskonsert. På hemvägen passerade vi Sergels torgs julälgar. Jag stack ut mobilkameran genom vindrutan medan vi stod vi ett rödljus och fick den här bilden.
 
Snön kommer och snön tinar bort. Några dagar efter Sergels torg tog jag denna bild vid ridskolan i Tyresö. Ängen var tillfälligt en liten sjö och det var svårt att passera med den barnvagn jag sköt framför mig. I vagnen låg den lilla IT-tjejen och sov sin middagssömn.
 
För några dagar sedan köpte jag en ny superzoom från Canon. Blir med fjärde sådan, man kan kanske säga att de inte håller eller snarare inte räcker så länge. Utvecklingen går så fort, så fort, att kameror snabb blir hopplöst omoderna. Här en telebild från Hägernäs i Täby. Togs vid restaurang Pont, där vi åt lunch med J och A häromdagen.
 
 På J:s tomt i Täby satt ett antal kajor i ett träd. Zoomobjektivet visade sin klass med denna bild.
Kommentera inlägget här: