Bildsurr från Myggan

Tidig vårtur till Linköping

Kategori: Allmänt

Gamla Linköping

Utflykt med övernattning till Linköping, en stad som vi sedan tidigare inte visste så mycket om. Vi körde dit i en blek vårsol med fika på Nyköpingsbro som mellanspel. Vi svängde också av till Orga kvarn i Skärblacka för att köpa mjöl. Väl i Linköping körde vi direkt till Gamla Linköping, stadens Skansen. Där åt vi en inte alltför imponerande lunch på Värdshuset och gick sedan runt bland de gamla hus som man samlat ihop på platsen. Ett antal hantverksbutiker var öppna. Särskilt gillade vi en träsnidesbutik med mycket fina konstverk i trä. Vi köpte ett karottunderlägg i två olika träslag för 400 kr. Därefter åkte vi till vårt bokade hotell, Stångå hotell uppe vid järnvägsstationen. Vi fick rum nr 101, alldeles nyrenoverat och med nya sängar som inte sovit i tidigare.

Vi gav oss så ut på promenad i staden. Vi gick först via Stora torget upp till den gamla katedralen, en av Sveriges största. På återvägen stannade vi till på en fotoutställning i stadens konsthall, Selected works av Ann Eringstam. Vi promenerade sedan runt och besökte diverse butiker. Jag köpte nya Ecco-promenadskor och en bok på bokrea. Vi avslutade sedan rundvandringen med middag på Hamlet, den restaurang som en gång på 70-talet fanns i ”mitt” hus på Vasagatan 8-10. Jag åt en plankstek och Anita en pepparstek. Gott och trevligt.

Resten av kvällen tillbringade vi på hotellrummet. Morgonen idag inleddes med frukost i hotellets ganska enkla frukostsal. Vid 10-tiden gav vi oss av ut från stan. Första anhalt blev ett naturreservat strax söder om Linköping, Tinnerö ekängar. Där parkerade vi bilen och gick en runda med fågelskådning och med mängder av ekar, som stod grafiskt rena mot den grå himlen. Vi fortsatte till Malmslätt och flygvapenmuséet där. Muséet var delvis tillbyggt för fem år sedan och mycket intressant. Här fanns så gott som alla flygplanstyper som använts av det svenska försvaret. Vidare fanns en mycket fin temautställning kallad ”Det kalla kriget”. Hit har man bl a för den DC-3-a som sköts ner av ryssarna 1952 och som togs upp från Östersjöns botten 2003. Här fanns också information om den Catalina som också sköts ner men där besättningen lyckades landa intill ett tyskt fartyg och därmed räddades. Vi åt också en god lunch, vildsvinswallenbergare, i muséets matservering.

Sista anhalten blev en gårdsbutik i närheten av Vreta kloster, där vi köpte ekologisk fågelmat. Sedan körde vi hemåt i begynnande regn och hård vind. Vi fikade i Stavsjö, i övrigt blev det raka spåret till Tyresö. Hit kom vi vid 18-tiden.

Hos träsnidaren i Gamla Linköping

St Lars kyrka i Linköping

Interiör från Linköpings domkyrka

Tiggare fram entrén till domkyrkan

Eftermiddagsfika

En blåmes vid Tinnerö ekängar

En tofsvipa på samma ställe

En sågad ek

Grafiska ekar

En fågel på en gren

MIG-15 som sköt ner DC-3-an och Catalinan 1952

Resterna av DC-3-an, upplockade från havets botten 2003

Svenska SAAB Draken

Hkp 3, som jag åkte med några gånger under min tid på Helikopterskolan vintern 1966.

Här hämtade vi fågelfrö och lämnade en lapp som underlag för kommande fakturering - allt med ägarens goda minne. Fågelvänner anses nog knappast ha anlag för kriminella handlingar.