Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Solförmörkelse

Kategori: Allmänt

 
Den 30 juni 1954 inträffade senaste totala solförmörkelse i Sverige. Jag var 8 år gammal och solförmörkelsen är ett av mina mest tydliga barndomsminnen. Jag var hemma hos min kusin Olle på Djupviken. Från farbror Tores hus hade man bra utsikt mot söder och solskivan, som successivt skymdes av månen. Till slut återstod bara en liten skära, några procent av solen syntes. Längre söderut i landet var förmörkelsen total men uppe i Piteå var den drygt 90 %-ig. Det var så långt jag minns en vacker sommardag, vi sotade glas och farbror Tore hade även tagit fram exponerade 6x6-negativ, som vi fick använda som skydd för ögonen. Fåglarna tystnade och det blev påtagligt kyligare.
 
I fredags - den 20 mars 2015 - var det efter 61 år dags igen. Den här gången var förmörkelsen total över Färöarna och Svalbard och här i Sverige skymdes som mest ca 90 % av solskivan. I Tyresö avlöstes flera dagars sol från klarblå himmel av en mulen dag. Lite otur - men samtidigt var molnen så pass tunna att man åtminstone periodvis kunde betrakta den av månen delvis täckta solskivan med vanliga solglasögon, ja då och då t o m utan färgade glasögon. Solskivan började krympa vid 10-tiden och solförmörkelsen nådde sitt maximum ca  klockan 11.52.
 
Jag fotograferade med superzoom-kameran. Bilderna blev en aning suddiga beroende på att solen hela tiden var skymd av moln. Men den historiska händelsen - som jag med säkerhet inte kommer att få uppleva igen under mitt liv på jorden - är i alla fall dokumenterad även i de Strandska bildsamlingarna.
 
 
Kommentera inlägget här: