Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

En vänlig grönskas rika dräkt

Kategori: Allmänt

Maj månad är den viktigaste förklaringen till att vi bor i Mälardalen och inte långt uppe i hemtrakterna i norr. Denna fantastiska månad präglad av den skira grönska, som gör livet värt att leva igen efter vinterns vedermödor. När jag går igenom mina bildkataloger i datorn är det påfallande hur många bilder jag tagit just i maj. Här är några dagsaktuella bilder med grönska i olika former.
 
Våra skogsduvor har varit mycket aktiva idag. Vi har två par som håller till på vår tomt. Här en av dem uppe i trädet ovanför sandlådan, där jag höll barnbarnet A sällskap en stund i dag på eftermiddagen.
 
Här är A framför våra magnifika rabarerstånd. För ett par veckor var rabarbern knappt synligt, nu är den redan längre än lilla A. Plantorna kommer från Piteå och verkar trivas bra i värmen mot bergväggen i norr.
 Plommonträdet har just börjat blomma. Här blommor motljus sent på eftermiddagen.
 
 En motljusbild till. Den här busken finns långt bort på grannens tomt - men mitt långa tele firar triumfer.
Häromdagen var vi inne i City. Var tvungen att stanna bilen på Sveavägen en kort stund för att ta en bild av de ljusgröna hängpilarna intill Asplunds stadsbibliotek.
 En vitsippa längs cykelvägen till Alby.
 
Till sist en matta av vitsippor också längs gångvägen mellan Fårdala och Alby. Vi är ute på promenad med J och lille A.
Kommentera inlägget här: