Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Kust och Tage

Kategori: Allmänt

 
Måndag den 5 september åt vi middag med J och lille E på toppen av Piteås nya landmärke, hotell Kust. Högst upp ligger restaurang Tage. Från restaurangen har man en härlig utsikt över min och A:s barndomsstad. Kvällen var klar och solen gick vackert ned bakom vindkraftverken i Markbygden, 3-4 mil bort. 
Restaurangens hemsida: http://www.restaurangtage.se/sv/
 
Kust - Piteås nya landmärke, 14 våningar högt.
 

Restaurangen har fått sitt namn efter Tage Skoog, grundaren av företaget Skoogs som äger hotellet.
 
Utsikten från vårt bord i restaurangen
 
Restauranggäster
 
Mot öster och Piteås andra höghus, fortfarande under uppförande. Längst ner på den gata som delar av staden, Storgatan, låg farfars hus, där jag framlevde mina första åtta år 1946-1954.
 
Gallerians takservering och en massa andra tak i centrala Piteå
 
Zon-området från 60-talet
 
Lillbrogatan mot norr. Bakom husen överst till vänster låg det hus, som pappa Gunnar byggde och där jag var skriven mellan 1954 och 1970.
 
Kyrkan och Norra stadsfjärden
 
Södra stadsfjärden med Lövholmen till vänster.
 
Utsikt frampå kvällen mot skogarna i väster. Mitt i den nedre bilden syns Kalahatten, Piteortens högsta berg, vars topp en gång i tiden var en liten ö i havet.
 
En flygande farkost snurrade ett tag runt hotellet.
 
Vindkraftverken i Markbygden ligger 3-4 bort. Solen gick ned precis bakom vindkraftverken och skapade ett härligt fotografiskt tillfälle. Bilderna är tagna från Tages terass på plan 14 i hotell Kust.
Kommentera inlägget här: