Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Det urbana spåret

Kategori: Allmänt

 
Mina döttrar springer numera då och då motionslopp. Idag gick ett sådant lopp av stapeln i Stockholm. Loppet kallas Stockholm Urban Trail, är 10 kilometer långt och för löparna genom Stockholms gator och även in på ett antal offentliga lokaler, hotell mm. Bl a passerade man genom Operan och Musikaliska.
 
Jag engagerades som trunkbärare. Innebar att jag steg upp redan kl 05.30, körde till min ena dotter och hennes 11-åring (som ville vara med som påhejare) i Bagarmossen och tog mig sedan tillsammans med dem in till Djurgården, där starten skedde med start 08.10 framför Nordiska museet. På tunnelbanestationen anslöt även min andra dotter, som bor i Täby.
 
Jag och 11-åringen tog mina döttrars ryggsäckar och drog inåt stan igen. Vi gick längs Strandvägens kaj och kom så småningom till Dramaten, där vi inväntade löparnas passage. Vi fortsatte sedan förbi Berzeli park och hejade på löparna även när de passerade in till Musikaliska (där en liten grupp spelade vacker musik för dem). Vi fortsatte sedan över Blasieholmen och när vi kom till kajen framför Grand Hotell var döttrarna just komna i mål. 
 
När våra löpare pustat ut gick vi till Gamla stan och fikade på Café Cronan vid Tyska Brinken. Med t-banan och bilen var jag tillbaka hemma vid 11-tiden. En härlig morgon blev det - trots att solen mestadels lyste med sin frånvaro. Och en påminnelse om vilken vacker stad vi bor i närheten av.
 
11-åringen hade vaknat minst sagt tidigt, men tyckte att det var bra träning inför skolstarten att gå upp för att titta på detta morgonlopp. På en bänk i tunnelbanan ser hon dock här en aning trött ut.
 
När vi passerade Karlaplan på väg till loppets startplats såg vi de här måsungarna i Karlaplans vattenspegel.
 
Här är vi framme vid startplatsen. 20 olika bajamajor såg till att löparna kunde vara väl förberedda för loppet.
 
Längs Strandvägens kaj ligger diverse flytetyg. Här en Petterssonbåt, som jag vill minnas var byggd 1936.
 
E sitter här på en av de bryggor som går ut från Strandvägens kaj. Här tror jag man fick lägga till mot betalning.
 
Intill en av bryggorna såg vi denna gräsandshona.
 
Här passerar vi Stockholm
 
Våra idrottsstjärnor har kommit fram till Dramaten och J tar en selfie framför entrétrappan. Här är det inte löptiden utan upplevelsen som gäller.
 
J och M på väg ut ur Dramatens lokaler.
 
Från Dramaten till Berzeli park. Här skaffade sig E lite kunskaper om Raoul Wallenbergs öde.
 
E och en del av Wallenbergmonumentet.
 
E övervakar loppet från en hyrcykel i Berzeli park.
 
Här passerar ett gäng ryttare Nybrovikens innersta "spets".
 
M och J är på väg in till musiken hos Musikaliska.
 
Löparna och deras främsta supporter efter målgången och med kungliga slottet i bakgrunden.
 
På väg till caféet i Gamla stan fanns dessa blommor på Strömbron.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: