Bildblogg från Slåttervägen

Carl-Olof Strands blogg

Till Soria

Kategori: Allmänt

Dagens bilutflykt på Gran Canaria förde oss uppför Barranco de Arguineguin till den lilla orten Soria, ca 20 kilometer från kusten och belägen ca 600 meter över havet. Strålande sol och en andlöst vacker natur. Dessutom ca 5 kilometer med serpentinvägar av god kvalitet och med ett rejält räcke mot avgrunderna.

Uppe i Soria hittade vi en restaurang, Casa Fernando, där vi tillsammans med diverse cyklister intog dagens lunch, i vårt fall kyckling i sås med canarisk potatis. Intill oss satt 6-7 norska cykeltjejer och drack apelsinjuice. Intill Soria ligger Gran Canarias största vattenmagasin, ett magasin som dock f n var alltför tomt för att det skulle vara riktigt OK.

Vägen upp till Soria och tillbaka ser ut att vara cyklisternas E4-an. Vi såg säkert fler än 100 cyklister som ensamma eller i grupper klättrade upp till Soria och sedan körde ner igen i en oftast halsbrytande fart. Uppför körde vi om dem - men nerför serpentinvägarna var det vi som blev omkörda!

Med Polo uppför branterna

Vyer från Barranco de Arguineguin

En av de många cyklister vi körde om eller blev omkörda av

5 kilometer serpentinväg

Casa Fernando där vi åt dagens lunch

Casa Fernando igen

De norska tjejcyklisterna drar neråt

Arguineguin-dalen från Soria

Vattenmagasinet vid Soria - med lågt vattenstånd

Dammen i dalen

Kors på kullen i Soria

Med kamera på Gran Canaria

Strandpromenad mellan Puerto Rico och Playa Amadores

För 10 dagar sedan åkte vi till Gran Canaria och tog in på ett hotell i Playa del Ingles, den nu rätt så etablerade turiststaden norr om Maspalomos dyner, på sydspetsen av Gran Canaria. Jag är här för tredje gången sedan pensionering. För hustru A är det fjärde gången. Hon var här redan på nyåret 1969 när hennes far fylld 50 år. Vi tycker att Playa del Ingles har en viss charm och att staden är ett lite bättre ställe för vintervistelse än andra orter vi testat på Canarieöarna. Här finns alltid någon bekant att träffa och umgås med. Här finns trevliga utflyktsmål runt om längs stränderna och uppe i bergen. Och har finns utmärkta promenader att göra. Här behöver man inte bara gå längs en strandpromenad åt ett håll och sedan tillbaka. Här kan man vandra runt på olika sätt. En särskilt givande vandring är att gå längs stranden hela vägen från Playa del Ingles centrala delar till Maspalomas fyr, en vandring på ungefär 6 kilometer som tar ca 70 minuter i vår takt.

Vandringsmöjligheterna ger också goda förutsättningar för fotografering. Sedan vi kom tillbaka till hotellet har jag gjort en liten djupdykning i årets hittillsvarande bildskörd, bearbetat bilderna och samlat dem i detta fotobloggsinlägg.

Flying with Norwegian

Solen går ner i väst - en utsikt från vår hotellbalkong på Sol Barbacan

Vår duva - som ibland till och med kommer in och hälsar på oss i rummet

Papegojor i Columbus hus i Las Palmas

Duvan och katedralen - Las Palmas

Blommor i parti och minut

Cyklisten och havet - vid Maspalomas fyr

Bergväggen

Bergsvandring på Gran Canaria

Kategori: Allmänt

Jag har ju genom åren gjort många vandringar i de svenska fjällen. Men jag har aldrig tidigare testat att vandra utomlands. Nu har det hänt. I fredags gick jag och Anita med på en bergsvandring på Gran Canaria, en vandring som arrangerades av Skandinaviska Turistkyrkan i Playa del Ingles. Vi är alltså tillbaka på Gran Canaria, för tredje gången sedan vi blev pensionärer.

Vi var ett trettiotal vandrare som ledda av några trevliga guider från kyrkan gick en tur mellan Fataga och St Lucia. Vi åkte buss till byn Fataga. Från Fataga gick vi brant uppför tills vi nådde krönet på ett pass. Sedan drog leden neråt igen. På ledens lägsta punkt gjorde vi en matrast där vi åt vår matsäck. När vi sedan fortsatte hade trumpetaren Leif gått i förväg och mötte oss med ”Var jag går i skogar, berg och dalar” och ”Härlig är jorden”. När vi samlats runt trumpetaren höll Stig Jersenius en liten andakt. Sedan gick vi alla i tystnad i ca 20 minuter. Jag och Anita och ett tiotal andra avslutade vandringen vid det första stoppet, där bussen väntade. Huvuddelen av gänget gick ytterligare 2 km till Fortalezaklippan, där vi hämtade dem med bussen. Totalt gick Anita och jag 6 kilometer på 4 timmar, ingen rekordhastighet precis. Men det var kuperat, upp 400 höjdmeter och ner 700 höjdmeter, en aning svårare än vi trodde när vi bokade in oss på turen. Ungefär halvvägs halkade jag till på lösgruset, bröt den bambustav vi fick vid starten, fick en liten spricka i huden på höger lillfinger och skrubbade högra underarmen en aning. Anita fick under den sista kilometern ont i vänstra foten och när vi kom tillbaka till Playa del Ingles lite svårt att gå. Men till idag har mina sår och Anitas fot läkt och vi är fit for fight igen.

Stig Jersenius från Turistkyrkan introducerar vandringen medan bussen arbetar sig uppför Fatagadalen.

Vacker morgonsol över Fatagadalen

Hus i dalen

Byn Fataga i morgonsol. Här klev vi av bussen och startade vandringen.

Efter en brant stigningen blev det bekvämare och då kom min kamera fram.

Vandrare på olika avsnitt av leden.

Byn Santa Lucia

Mandelblom

Trumpetaren gick i förväg och ledde oss framåt genom att spela "Härlig är jorden".

Anita i bambuskogen

Kaktusblomman

Genom kaktusskogen

Färdledaren Svein Atle berättar om växten sammetseuforbia som vi såg mycket av under vandringen

Vi avslutad vandringen vid Fortalezaklippan. Här på klippan höll de sista guancherna länge stånd mot spanjorerna, när dessa erövrade Gran Canaria. När hoppet om seger var ute kastade de sig utför klippan och dog, hellre än att böja sig för inkräktarna.