Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

8000 Piteåsteg

Kategori: Allmänt

Vi har satt upp ett stegmål för våra sommardagar i Piteå med omnejd. Idag gick vi runt i" själva stan". Här passerar vi på bron över Strömkanalen. På bilder från 1940-talet fanns en liten båthamn strax innan kanalen idag svänger norrut under den bro som byggdes på 1970-talet. Där låg min farfars båt.
 
Patron Carl Anton Hedkvist (1830-1922) lät bygga i princip alla vackra, stora och ännu bevarade herrgårdar i staden med omnejd. Här passerar vi Strömbacka herrgård, där kommunens utbildningsförvaltning numera håller till. Strax intill ligger Strömbackaskolan, Piteås gymnasium.
 
Min barndoms skidbacke, Strömlidabacken. Högst upp låg Strömlidastugan, där vi på den lediga fettisdagen kunde köpta varm choklad mm. Strömlidastugan brann ner på runt 2008 genom mordbrand.
 
Den här trädsorten - en slags pil - blev under några år omåttligt populär i Piteå. Trädsorten fanns knappt alls under mina 25 år i staden, men har därefter planterats på alla möjliga ställen. Det här exemplaret finns intill de många gräsplanerna för fotboll vid Norra Pitefjärdens östra strand.
 
Från området nedanför den gamla skidbacken Strömlida ser man det ena av stadens nybyggda höghus, hotell Kust. Sulfatfabrikens skorstenar gör att hotellet från det här perspektivet mer ser ut som en industribyggnad.
 
På en av fotbollsplanerna nedanför Strömlida tränade denna unge man fotboll i sin ensamhet. En ensamkommande grabb från Afghanistan, mån tro?
 
Här passerar vi en brygga i anslutning till nybyggda lägenhetshus vid Norra Pitefjärden.
 
Vid Piteås stadhus finns ett parkområde som är dedicerat till stadens vänorter. En av vänorterna är Gustavia på St Barth, Sveriges före detta koloni i Karibien. Den här pelikanen är en gåva till Piteå från St Barth.
 
Tillbaka i stadens mer centrala delar gick vi förbi vårt gamla läroverk. Där de nedre fönstren sitter fanns ursrpungligen läroverkets entrédörr. Genom den sprang jag ut på den då grusbelagda planen när jag tog min realexamen 1962.
 
Här en annan läroverksbild. Till vänster den gamla läroverksbyggnaden, till höger den tillbyggnad som togs i bruk på 60-talet. Där hade både jag och Anita de flesta lektionerna under våra gymnasieår 1963-65 (jag) resp 1965-1967 (Anita). Bägge gjorde vi studentexamensrusningen genom en numera igensatt dörr i hören mellan de bägge byggnaderna.
 
I hörnet Lillbrogatan - Mellangatan byggs detta nya bostadshus. Här bodde polisen Nordberg i ett vackert trähus, ett hus som revs för några år sedan. På den gårdsplanen tillbringade jag många lektimmar tillsammans med polisens söner och andra grabbar i området.
 
Så småningom var vi tillbaka på Sundsgatan, där vi hade vår bil parkerad i det ett par år gamla parkeringshuset. Här kan man tydligen sjunga i en "övningskör".
 
Här på Sundsgatan har jag också min egen krog - Kalles krog. Jag har ännu aldrig satt min fot där - men krogens namn förpliktigar nog till att åtminstone någon gång göra ett besök.
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Karin Strand säger:
    2017-07-04 | 09:45:07

    Fina bilder och trevligt reportage som vanligt!
    Trevlig runda.
    En rättelse: Strömlidastugan brann inte ner på 1990-talet utan strax efter att jag flyttat upp till Piteå. Jag anlände väl den 4 Jan 2008. På Trettondagen den 6 gick jag ner för att delta i gudstjänsten i Missionskyrkan. Där fick jag höra att Storstrands huvudbyggnad brunnit ner under natten, påtänd av ett par killar. Förstasidesnyhet i PT på måndagen. Bara några dagar senare var Förstasidesnyhet att Strömlidastugan bränts ner av någon annan kille, som tydligen ville visa att han var lika cool och modig som de som tänt på Storstrand. / Karin

Kommentera inlägget här: