Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Kyrkmarknad i Öjebyn

Kategori: Allmänt

I månadsskiftet juni-juli hålls varje år en marknad runt kyrkan i Öjebyn. Öjebyn är Piteå gamla stad och kyrkan är bygdens äldsta. Idag åkte vi till marknaden med min syster och hennes man. A och A-L gick runt på marknaden medan jag höll till hos min svåger S och Piteås släktforskare. I år hade de fått plats längst bak i en kyrkans fyra armar. Vid ett par tillfällen samlades vi alla fyra för att fika och äta hamburgare vid Margretelund, församlingsgården i Öjebyn, där min syster A-L arbetat i många år.
 
Kyrkstaden i Öjebyn är en av landets största och är mycket välbevarad.
 
Öjeby kyrka från 1500-talet är bygdens kanske äldsta byggnad. Klocktornet tros vara ännu äldre.
 
I utkanten av kyrkstugeområdet ligger Solandergården och Solanderparken. Där finns också detta Solander-monument. Daniel Solander var med på en av James Cooks upptäcksresor i Söderhavet. Solander var en Linnélärjunge och hade sina rötter i Piteå.
 
De här gubbarna ängade dagen åt att grilla hamburgare för försäljning
 
Många norrbottniska delikatesser fanns att inhandla. Här Vild-Hasses fjällprodukter. Själva åkte vi hem med en rökt laxöring, som vi skall bjuda goda vänner på i morgon, lördag.
 
Ja, när gav jag min kvinna en korv senast?
 
Den här exponeringen gav mig en känsla av att vara i Ryssland.
 
Fotbollströjor finns väl på alla marknader och förstås också på Öjeby marknad.
 
Min syster och min hustru funderar på att göra fynd. Men det blev till sist inte så mycket mer än en påse växtfärgat garn till bra pris samt den ovan nämnda rökta laxöringen. Själv åkte jag förstås hem med en bok, "Bevarade ögonblick del 4", den sista delen av en serie böcker med bilder av det Piteå som gått ur tiden.
 
 
Kommentera inlägget här: