Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Gran Canaria 2018

Kategori: Allmänt

Solnedgång över Meloneras, fotograferad från vår gräsmatta framför bungalowen hos Augustinos.

I år- 2018 - har vi vistats tre veckor i Playa del Ingles - med vandringar, bilutflykter, restaurangbesök, träffar med goda vänner och samtal med många svenska och norska besökare, personer som vi träffat i Skandinaviska turistkyrkans eller Svenska kyrkans lokaler här. Det är fjärde året vi är här sedan pensioneringen 2011. Vi har kommit fram till att det är en bra idé - ur de flesta synvinklar - att tillbringa några vinterveckor i soliga eller åtminstone varma södern. Kanarieöarna ligger lagom långt bort och är lagom likt det vanligt livet hemma i Sverige. Och Gran Canaria har mest att ge, tycker vi.

Vi har mycket att göra här. Ja, vi är t o m mer aktiva än under vanliga vinterveckor hemma i Tyresö. T ex har vi denna gång gått i snitt 90000 steg per vecka, Anita lite fler än mig eftersom hon tar kortare steg. Rena träningslägret har det varit. Playa del Inglés där vi bott alla fyra åren på Gran Canaria ligger perfekt till. Bra möjligheter att promenera runt i olika riktningar, dvs variera vandringarna. Bra beläget som utgångspunkt för bilutflykter i den soliga södra delen av ön. I de kyrkliga sammanhan i Playa del Ingles, i San Agustin och i Arguineguin finns ständiga kulturprogram med sångare och musiker att bevista. Och trevliga bekantskaper att göra vid kaffeborden.

Sen är det förstås fotograferingen. Onekligen finns det lite fler och annorlunda motiv att rikta kameran mot i januari här än i Tyresö. Det har även detta år blivit många bilder. En del av dem har jag redan publicerat här på min blogg inom ramen för bildberättelserna om våra bergsvandringar mm. Här har jag laddat upp "övriga bilder", som har någon slags kvalitet och som jag tagit under det tre veckorna.

Fotograferingen, vandringarna, de kulturella aktiviteterna och de sociala livet talar alltså för några vinterveckor på Kanarieöarna. Men det finns ett men. Klimatutvecklingen kastar mörka skuggor framåt i tiden. Kanske måste vi lyda den inre röst vi redan känner av och avstå från  eller i varje fall dra ner på antalet  flygresor. Och då ligger Kanarieöarna förstås illa till som semestermål. Nära en halv miljon svenskar åkte till Kanarieöarna 2017 - och å gott som alla med flyg. Jag räknade ut att det blir 7-8 fulla flygplan i varderar riktningen varje dag under året. Kan detta verkligen fortsätta om vi skall klara att hålla jordens temperaturökningen under 2 %, vilket ju är ett överlevnadsvillkor för vår civilisation, som vi känner den nu? En jobbig fråga att ställa sig när man nu sammanfattar tre varma och sköna vinterveckor i södern.

Vår lilla hotellpool, som vi använt av och till trots att den inte är uppvärmd.

Playa del Ingles har massor av stora hotell. Några sticker ut med grafiska fasader, som jag gillar att fotografera. Framför hotellen en av öarnas karaktärsväxter.

Färgförenkling uppe i San Fernando, som byggdes för att den befolkning som behövdes för att bygga och driva all turism som finns i Playa del Inglés skulle ha nånstans att bo.

Här lampor i en butik i San Fernando. Komplementfärger blir alltid effektfullt.

Boendets hibiskusbuskar har nyligen klippts ned (allt enligt våra vinterboende vänner i grannkvarteret). Men blommar gör de i alla fall. Den här bilden är dock lite photoshoppad så att bakgrunden blivit svart.

Ett exempel till på färgförenkling. Från vägens slut högt uppe i Barranco de Guyadeque. Här finns det gott om välbehållna grotthus, som fortfarande används som permanentbostäder.

Solnedgångar kan ses på många ställen. Här från Playa de Meloneras, dit vi gick fram och tillbaka en kväll nerifrån fyren Faro i Maspalomas.

Efter solnedgången såg vi samma kväll denna ensamma segelbåt på havet. Ett lugnande foto, kan jag tycka.

Så här såg det ut nere vid fyren i Maspalomas, när vi kom tillbaka dit från Playa de Meloneras.

En dag åkte vi västerut till den lilla badorten Taurito. Här blev det t o m ett bad i havet, det enda detta år. Men det var varmt och skönt i vattnet, varmare än i vår hotellpool.

En hotellfasad till. Gillar som sagt de grafiska mönster som bildas av de likformiga lägenheternas balkonger, fönster mm.

Maspalomas sanddyner är berömda, en öken vid havet. Här en kvällsbild från Playa del Ingles sydspets, dit man lämpligen går om man vill besöka denna sevärdet. Men om man skall vandra längs den promenadväg som går i dynerna övre kant bör man följa den från nordost till sydväst. Detta eftersom vinden nästan alltid kommer från nordost. Går man i motsatt riktning har man motvind och får sand i ögonen.

Under en så lång och avkopplande vistelse som vi haft nu har man gott om tid att leka med bildbehandlingsverktygen på den pc jag alltid har med mig på resor. Den här solnedgångsbilden tog jag med superzoom från vår lägenhets terrass. Solen och husen i Meloneras!

Bergsvandringarna har fått egna inlägg på min bildblogg - men denna sammanfattning av årets Gran Canariabesök skulle inte vara fullständig utan åtminstone en bild från vandringarna. Väljer då denna bild av öns näst högsta, men mest spektakulära bergsknalle, Roque Nublo, en bild som jag tog under våra andra vandring med Skandinaviska turistkyrkan.

Det här båtvraket på stranden har gett oss huvudbry. Vi såg det inte första gången vi gick här. Andra gången såg det ut så här. Men kan båten verkligen ha kastats upp av vågorna?

Från strandpromenaden högt ovanför Playa del Ingles - stranden kan man med teleobjektivet följa andras vattenlekar. Själv stannar jag nog helst bakom kameran!

I köpcentrat Yumbo finns det massor av s k turistbutiker med i princip samma utbud av billiga dussinvaror. Men här har vi hittat Cork Shop, en portugisisk butik som säljer produkter av kork. Jag gick därifrån med en keps (se stället längst t h) och Anita med en korkväska (se stället i mitten).

Hos Kerstin Bergfors och Birger Eriksson i grannkvarteret tillbringade vi några timmar med ett trevligt tärningsspel. De bor halva året i en hyrd lägenhet i Playa del Inglés och halva året i Umeå. Kerstin är en studiekamrat till Anita från seminariet i Umeå och bodde dessutom några år granne med oss i Krusboda.

Bergskörning på serpentinvägar måste man behärska om man skall göra bilutflykter på Gran Canaria. Efter 3 veckor har man blivit ganska van. Men det går förstås långsamt och man får omedelbart en lokal bil i bakhasorna, både uppför och nerför. Här har vi kommit upp till St Lucia uppe i bergen.

På samma bergstur stannade vi i Temisas, känt för en ursprunglig arkitektur. Men kyrkan är oftast byarnas vackraste hus, så det blev en kyrkbild också i Temisas.

På turen till St Lucia stannade vi också vid Barranco de Tirajana. I dess mitt finns den här höjden, Fortaleza Grande. På dess topp höll guancherna, öns urinvånare, stånd mot de spanska inkräktarna. När allt hopp om seger var slut kastade de sig nerför branterna i stället för att tas levande av spanjorerna.

Ett besök i Jardin Botanico när Las Palmas tillhörde den här säsongens höjdpunkter. Den här "papegojblomman" är inte helt okänd i Sverige, men nog är den lite speciell.

Templo Ecumenico är en vacker kyrka i Playa del Ingles. Den har byggts för turisternas andliga behov och används av många olika kristna församlingar. Vi har deltagit både i samlingar arrangerade av frikyrkliga Skandinaviska turistkyrkan och av Svenska Kyrkan. Med en bredd från gamla härliga väckelsesånger till opera och konstmusik.

Som hyrbil har vi haft en Renault Clio. Lite svag motor men skön att köra på bergsvägarna ändå. Här har jag fotat den i Mogan, en bit upp i bergen. Jag har just vunnit en parkeringsstrid med en liten lastbil. Vi väntade medan en annan bil lämnade parkeringsrutan. Då kom min konkurrent, körde om mig och började backa in mot parkeringsrutan. Men jag stod med framvagnen i rätt riktning och innan han hunnit backa in smet jag före med Clion. Kände mig riktigt stolt över denna seger.

Turiska duvor har ständigt spatserat förbi vår terrass. Och ofta sitter de också på belysningsstolparna.

Från kajen i Arinaga på öns ostkust tog jag denna bild av en surfare. En som surfar på riktigt och inte bara via datorn. Det blåste rejält den dagen - men de tuffa grabbarna lät sig inte hejdas.

Spanien och därmed även Kanarieöarna är ju en del av EU. Praktiskt med valutan mm. Men den här flaggan antyder att EU kan ha problem, borde underhållas bättre!

Den sista bilden för denna gång tog jag idag på vår sista hela dag i Playa del Ingles för i år. Det blåste rejält och playan var ovanligt folktom. Men denne ensamma man trotsade motvinden och sanden och vandrade norrut längs stranden.