Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

En resa till Götet

Kategori: Allmänt

33897-20


Helgresa till Göteborg och vår goda vän, professorn,  därstädes. Meterologerna hade i flera dagar varnat för snöoväder denna fredag. Vi var på fredagsmorgonen nästan säkra på att vi skulle ställa in den planerade resan. Men farbror S, tillika professorns make,  övertalade oss att åka med. Han hade på Vägverkets sajt sett att vägarna såg bara och farbara ut. Så framemot eftermiddagen bestämde vi oss i alla fall för att åka med och hälsa på i Götet.
Innan denna avresa hade jag klarat av 60-årsuppvaktningen på jobbet. Den blev betydligt pampigare än jag väntat mig. Man hade hyrt  in oss i gästmatsalen och ett 60-tal personer från olika avdelningar var med. Efter firandet körde jag hem blommorna och presenterna. Vid 17-tiden var vi hos S i Älvsjö och kunde starta snöresan till västkusten. 

S körde själv hela vägen – han ville helst göra det själv, sa han, vilket jag tacksamt tog emot. Han körde säkert i snöyran. Vi tog E4-an till Jönköping – med ett enda stopp, i Brahehus – och sedan väg 40 över Borås till Göteborg. Efter Jönköping blev vi fast några mil bakom två snöplogar, annars gick det riktigt snabbt trots snöfall och kraftig vind. Vid 23-tiden var vi framme hos A-T i Johanneberg i Göteborg. Vi avrundade kvällen med ett par mackor och gick sedan framemot 1-tiden till sängs. Jag och Anita delade en bäddsoffa, smal men hyggligt skön att sova i.

På lördag sken solen över Göteborg och temperaturen låg på ca 10 minusgrader. Inte precis ett väder man förknippar med denna stad. Vi ägnade tiden från ca 11.00 till 16.00 att promenera runt i staden i snömodden och avslutade med att äta en god middag på en restaurang i Haga. Efter kaffe i lägenheten promenerade vi åter ner till stan och såg ”Ett drömspel” av Strindberg på Göteborgs stadsteater vid Götaplatsen. Jag var rejält sömning stora delar av föreställningen och kan väl inte säga att pjäsen tilltalade mig särskilt mycket. Både jag och Anita har visst svårt med drömspel, vi har ju Bulgakovs ”Flykt” för fyra år sedan snart i minnet. Kvällen avslutade vi med räkor och vin i lägenheten. Gott och trevligt som vanligt tillsammans med K-arna.

Söndagen bjöd på fortsatt fint vinterväder. Vi beslöt att göra en utflykt till Göteborgs närmaste skärgård och körde alltså ut till Öckerö. Körde gjorde vi förresten inte hela vägen utan vi fick lov att åka färja ca 15 minuter från Hisingen till Öckerö. Ute på Öckerö åkte vi först norrut, sökte sedan upp kyrkan och åkte till sist söderut till Hönö, där vi intog dagens middag på Hönö Nya Pizzeria i närheten av fiskehamnen. Hela dagen sken solen över den snöiga och grafiskt vackra skärgårdsmiljön.

Vid 17-tiden startade vi hemresan. Vi tog samma väg tillbaka och S körde även denna gång hela vägen. Nu var vägarna saltade och snöfria större delen av sträckan. Hemresan gick med S säkra körning på bara fem timmar.

Vi är tacksamma att vi beslöt att åka med trots fredagens snöväder. Vi har haft en trevlig och avkopplande minisemester i rikets andra stad. Varken Anita eller jag har egentligen tidigare turistat i Göteborg. Nu blev det lite av detta och i en annorlunda vädermiljö än vi normalt förknippar med semester.


Kommentera inlägget här: