Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

100 år sedan mamma Maria föddes

Kategori: Allmänt

 
Idag den 23 oktober 2018 skulle min mamma, Maria Strand, ha fyllt 100 år. Hon fick inte uppleva sin 100-årsdag men hon levde länge, avled den 31 juli 2010, dvs för drygt åtta år sedan. Maria föddes 1918 i Blåsmark, en liten by utanför Piteå. Hon var näst äldst av sex syskon. Hennes far var Fritz Oskar Lundberg och hennes mor Hilma Lovisa Lundberg, f Dahlbäck. Bägge föräldrarna var födda 1887. Marias far dog tidigt och Hilma blev ensam med de sex barnen. Maria ackorderades ut till släktingar och bodde aldrig hemma sedan hon fyllt nio år. Hon fick som ungdom möjlighet att studera ett år på Solviks folkhögskola, en gyllene period i hennes liv. Hon arbetade - innan hon gifte sig med min far, Gunnar Strand - bl a som vårdbidräde på ett skolhem i Kåbdalis och på ett ålderdomshem i Byske.
  1944 gifte hon sig med Gunnar och de bosatte sig på Storgatan 16 i Piteå, uppe på i det hus där Gunnars far, min farfar, drev en speceributik. 1946 föddes jag, 1948 min syster Karin och 1952 min syster Anna-Lena. 1954 kunde Maria och familjen sedan flytta in i ett nybyggt tvåfamiljshus på Mellangatan 26. Där upplevde jag och mina systrar barn- och ungdomsår med en hemarbetande mamma, som tog emot oss med mjölk och bullar när vi kom hem från skolan på eftermiddagarna. Bekvämt för oss, men kanske lite tråkig tillvaro för Maria. Hon hade nog mått bra av att under 60- och 70-talen ha ett arbete.
  När Gunnar gick i förtida pension i slutet av 70-talet levde Maria upp och tillsammans fick de femton mycket aktiva och glada år som pensionärer. Gunnar dog dock redan 1992, 77 år gammal, och åren efter detta trauma blev mindre lyckliga för mamma Maria. 1993 sålde hon huset och flyttade till en lägenhet, där hon blev kvar tills hon en bit in på 00-talet fick flytta till ett äldreboende i Hortlax. Där avled hon 2010, mätt på livet.
 
Jag tror det här är det första foto där Maria finns med. Det är eleverna i Blåsmarks skola, gissningsvis runt 1925. Maria finns i andra raden, längst till vänster.
 
Här är Maria med i ett gäng tjejer från Blåsmark. Hon står längst t h i bilden. Jag känner även igen hennes syster Elin, framför Maria, och hennes brors då blivande hustru Ebba, längst till vänster.
 
Här en tidig ungdomsbild av Maria. Gissar att hon är i 15-årsåldern. Kanske taget i samband med konfirmationen?
 
Den enda bild som finns av Marias mamma, Hilma, och hennes sex barn. Stående: Elin, Maria, Cyrena och Göran. Sittande lillebror Holger, Hilma och Barbro. Bilden bör vara tagen ca 1935.
 
En lekande Maria uppe till höger. Med på bilden är också Anna Lundberg, gift Pettersson (nere till vänster) Anna var kusin till Maria och Marias mesta kamrat under ungdomsåren.
 
Här syns Maria längst till höger - intill en av Blåsmarks första bilar (gissar jag).
 
Den här bilden, där Maria syns längst till vänster, tror jag är tagen under Marias år på Solviks folkhögskola, en gyllene tid i hennes liv.
 
En bild av Maria och arbetskamrater tagen på ålderdomshemmet i Byske, där Maria arbetade några år i början av 1940-talet.
 
I  början av 1940-talet dök denne stadsbo upp i Marias liv. De träffades på EFS-gården Storstrand utanför Piteå, han följde en henne och ett par andra cyklande Blåsmarkstjejer hem till byn och så var kärleken etablerad.
 
Maria och Gunnar gifte sig på sommaren 1944 i Hortlax kyrka. Här det officiella bröllopsfotot.
 
Gunnars bror Tore gifte sig med Inga Juliusson, en "stockholmska". Gunnar och Maria åkte ner och deltog i deras bröllop i Stockholm. Här är de bägge unga paren framför Stockholms stadshus.
 
En bild till från Stockholmbesöket i samband med Tores och Ingas bröllop.
 
Ett porträtt av mamma Maria från tidigt 1940-tal. Hon bör vara mellan 20 och 25 år på den här bilden.
 
Ungefär samtidigt som Hitler dog i Berlin och andra världskriget i Europa kom till ett slut avlades jag och föddes sedan i januari 1946. Här Maria med sin förstfödde.
 
1954 flyttade vi in i det nybyggda huset på Mellangatan 26 i Piteå. Här Maria i det nya, fräscha köket, tillsammans med min farmor Hilma.
 
Ett av mina första egna foton av min mor. Taget runt 1962, då hon alltså var ca 44 år. Dvs lika gammal som min äldre dotter är idag 2018.
 
Ett annat Maria-porträtt, från 1960-talets senare hälft. Taget framför stugan på Fårön.
 
1971 föddes mitt första barn, som också blev Marias första barnbarn.
 
1978 fyllde Maria 60 år. Pappa Gunnar hade blivit förtidspensionär och de levde sedan under några år ett fint och rikt liv tillsammans - med bl a långa resor, ja en resa förde dem faktiskt ända till Samarkand!
 
En resa gick förstås till Israel. Här står Maria tillsammans med min ingifta moster Karin framför en av templets gamla murar i Jerusalem.
 
Maria 1980
 
En fräsch och frisk 68-årig Maria på en bild från 1986.
 
1992, när Maria var 74 år, dog maken Gunnar i en hjärntumör. En traumatisk upplevelse för Maria, som efter en tid inte vill bo kvar i huset. Det såldes 1993 och Maria flyttade till en fin lägenhet i det som brukade kallas "Vatten och bröd - husen" längs Sundsgatan i Piteå. Världen krympte för henne - färre vänner, ingen bil och mycket annat på den negativa livsskalan. Men på somrarna hämtade vi ibland ut henne till vår sommarstuga på Renörsudden. den här bilden är från ett sådant tillfälle runt år 2000.
 
Ett annat stugbesök, från 2003. Nu finns det en rullator med.
 
Den här bilden är tagen på Marias 85-årsdag, den 23 oktober 2003. Fram till dess höll hon ihop psykiskt. Men efter födelsedagen tappade hon orken och på senhösten 2003 fick hon plats på ett äldreboende i Hortlax.
 
Maria hann uppleva fem barnbarnsbarn. Hade hon levt idag skulle hon ha haft 13 barnbarnsbarn och ett 14:e nära förestående. Här en bild från 2006 - med lilla Embla.
 
Under de sju åren på äldreboendet fick Maria allt svårare att gå "för egen hand" och blev så småningom sittande i rullstol. Hon blev även dement, med en - som jag dock tycker - tveksam alzheimersdiagnos. Hon kände igen oss ända till sin död, förstod att hon fått barnbarn och sjöng med i de gamla väckelsesångerna när jag tog fram hennes gitarr och sjöng för henne. Dement, men alzheimer var det nog inte, tänker jag.
 
I juli 2010, när vi alla barn och barnbarn fanns i Piteå för sommarsemester, fick mamma Maria en lättare feberinfektion. Hon slutade äta och tynade sedan bort på ungefär tre veckor. Vi kunde under de veckorna finnas hos henne och hålla henne sällskap under den utdragna dödsprocessen. Här sitter vår yngsta dotter Johanna vid hennes bädd.
 
Den 31 juli, några månader innan hennes 92-årsdag, avled Maria stilla och lungt i närvaro av alla barn med respektive. Även vår dotter Johanna var med. Begravningen hölls ett par veckor senare i Piteå stads kyrka. Här tar vi, flertalet av hennes efterkommande, ett sista farväl av Maria vid hennes just igenfyllda krav på kyrkogården i Piteå.
 
 
 
  

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2018-10-23 | 21:17:43

    Vilket fint porträtt av din mor du delat./ Carin

  • Lilian Johansson f. Nilsson säger:
    2018-10-24 | 17:53:04

    Vilka fina bilder! Min mor Svea f Lundberg f 1917 död 1981, finns med på bild nr 2. Hon är nr 2 fr vänster med mittbena. Kusin liksom hennes syster Anna som finns med på annan bild.

Kommentera inlägget här: