Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Tegnell-vandringar på Södertörn

Kategori: Allmänt

Som 70-plussare avstår vi från sociala kontakter in real life nu under coronaepidemin. Alla våra aktiviteter tillsammans med andra människor är borta sedan nu fem veckor. Bortsett från de som kan ske via nätet. Här har vi onekligen aktiviterat oss rejält med familjeträffar med bild via Facetime och Messenger och videomöten i styrelser via videomötesverktyget Zoom.

Men vandringar i Tyresö och på resten av Södertörn är fortfarande tillåtna. Detta har vi nu utnyttjat många gånger sedan karantänsrekommendationen i mitten av mars. Den dagliga utflykten med bil i Tyresö eller till andra delar av Södertörn eller promenaden i närområdet gör den sociala avskiljdheten uthärdlig. Och dessutom förbättrar vi vår kondition mer än någonsin. Tur att Coronan kom när den kom, så att vi går mot vår och värme dag för dag under denna annorlunda tid.

Här följer en liten bilddagbok för "Tegnell-vandringarna" sedan den 19 mars. Uppdateras successivt allt eftersom tiden går. Dagens version är publicerad den 3 maj.

19 mars
Bil till Tegelbruket och promenad längs vägen under Klövbergets brant.

20 mars
Med bil till Tyresö slott och promenad i slottsparken och ut på Notholmen.

21 mars
Bil till Nyfors - fika i solen ute på den lilla halvön Vättingen.

22 mars
Med bil till parkeringen vid Mörkdalen. Vandring till Hammarbergets naturreservat. Fika intill jaktstugan på Hammarbergets topp.

24 mars
Bil till nationalparksparkeringen vid Storängen. Vandring in till Trehörningen och Långsjön inne i nationalparken.

26 mars
Vandring upp till Klövbergets topp från nordväst. Fika med utsikt över Klövbergets. Vi fortsatte sedan till Klövbergets fot vid Noret.

29 mars
Runt Barnsjön med familjemedlemmar som höll behörigt avstånd till oss "gamlingar"

30 mars
Promenad runt Tyresös golfbana

1 april
Till Dyviks lövängar

2 april
Vandring runt Tyresö-Flaten och förbi fågellokalerna Övre och Nedre kärret.

5 april
Runt Barnsjön igen.

6 april
Vi lämnar Tyresö för första gången på 3 veckor och besöker Sandemars naturreservat, beläget längs vägen ut till Dalarö.

8 april
Till Vissvass med bil. Vi gick sedan söderut mot Åva längs Kustleden. Vi stannade, fikade och vände på den badplats som vi ofta använde på 70- och 80-talen men som numera är övervuxen med gräs och träd, där vissa påminner om växterna i ett mangroveträsk.

9 april
Med bilen till Flatenbadet, som ju ligger längs Tyresövägen. Vi vandrade runt sjön, när 6 kilometer. Bra underhållna gång- och cykelvägar. Vi drack dagens medhavda kaffe med smörgåsar uppe på det lilla berg som ligger rakt över sjön från badet. Växlande molnighet och ca 10 grader varmt. Blåsippor och vitsippor har börjat visa sig längs stigarna.

12 april - Påskdagen
Promenad förbi Fnyskugglan (som dock inte var hemma) och Alby (där årets nyfödda lamm stapplade omkring i friluftsgårdens lilla zoo).

14 april
Coronaperiodens hittills längsta utflyktsresa. Vi åkte till Lövhagen, söder om Nynäshamn och gick någon kilometer ut på Knappelskär, en udde med rejäl havsutsikt.

18 april
Bil till Vissvass och sedan ca 3 km vandring söderut mot Spirudden/Stavholmen, en liten udde som sticker ut i Åvaviken. Vacker natur och kommunens bästa fågellokal.

20 april 2020
En dag då vi körde ända till trakten av Studsvik i Sörmland och besökte Stendörrens naturreservat. Stendörren är en mycket smal passage längs en gammal inomskärs-led. Här finns även ett system av hängbroar som gör det möjligt att ta sig ut på några små öar med havsutsikt.

21 april 2020
Hemmadag med en kortare vandring till Kolardammarna och Fnyskugglan (som dock inte var hemma idag heller). Årets första dag med sommarkänsla.

23 april 2020
En förstagångsvandring runt Ältasjön. Start vid Älta IP för vandring motsols runt sjön. Ca 6 km.

25 april
Runt halvön Bergholm. Vi startade och avslutade vid prinsvillan Lilla Tyresö. Vi gick söderut längs halvöns östra sida, först i skog, sedan en bit genom bostadsområdet i Solberga och därefter ner mot en hamn och ett bad innan vi kom till sydspetsen, där det fanns en äng med får. Återvägen gick längs asfalterade vägar förbi Uddby kvarn och Fatburen. Den vackra bilden av blivande lönnlöv tog vid Fatburen.

27 april
En tur till Jordbro och Gullringskärrets naturreservat.

3 maj
10 km runt Stensjön, mitt i Tyresta nationalpark. Den här gången gick vi motsols från Stensjödal. Efter att ha passerat fornborgen i sjöns norra ände gjorde vi en fikapaus. Direkt när vi fortsatte därifrån började det regna, ett regn som höll i sig ända tills vi var tillbaka i Stensjödal. Längs leden passerade vi både på norra ochnsödra sidan sjön det stora brandområdet från skogsbranden 1999.