Ännu ett nytt "skrytbygge". Det nya Munchmuséet bakom den nya operan.
Vi hann förstås också denna första kväll med en promenad längs Karl Johan, vars namn kopplar till 1800-talets union med Sverige, den som initierades av vår "franske" kung, Karl XIV Johan, men som - tyvärr - släpptes fritt vid unionsupplösningen 1905.
Oslo by night
Dag 2, fredagen, började med en promenad till järnvägsstationen och embarkering på Bergenbanan. Första delen av resan till Myrdal var som att åka genom Höga Kusten utan kust, dvs relativt höga berg men med mycket skog på. Så småningom blev det mer fjäll över landskapet och på Hardangervidda såg vi 2-3 olika glaciärer. I Myrdal klev vi av Bergenbanan och tog Flåmsbanan drygt 800 meter ner till Flåm, beläget vid Aurlandsfjordens innersta del. Här väntade en magnifik modern utflyktsbåt, The Fjords, eldriven och med en mycket spektakulär design och funktionalitet. Men The Fjords gick turen i strålande solsken ut på Aurlandsfjorden och sedan västerut in till botten av Nærøyfjorden. En resa som är en av mina största naturupplevelser någonsin. Sol, vindstilla och ett härligt öppet däck, där man omgavs av bortåt 1000 meter höga berg, vilka stupade brant ner i fjorden. Ett av Norges världsarv och ett av världens mest berömda naturområden. Turen slutade i Gudvangen, där en buss hämtade oss och genom två mycket långa tunnlar förde oss tillbaka till Flåm. Där bodde vi på ett klassiskt gammalt hotell, Freitheims hotell.
På väg med Bergenbanan passerade vi bl a detta stationshus i Ål.
På Hardangervidda såg vi några ganska gråblå, smältande glaciärer.
Stenigt på Hardangervidda.
I Myrdal klev vi av Bergenbanan och tog i stället Flåmsbanan tilll Flåms. Brant nedåt 900 meter på 20 kilometer.
Här har Flåmsbanans tåg stannat vid ett vattenfall för fotografering av vattenfallet. Men jag (och minst en annan person) tog en bild av vår tågvagn i stället.
I Flåm embarkerade vi ganska snabbt ett spektakulärt utflyktsfartyg med namnet "The Fjords". Eldrivet och exeptionellt välbyggt med tanke på fjordturister. The Fjords förde oss ut på Aurlandsfjorden (i vars botten Flåm ligger) och sedan västerut in till Godvangen i änden av den mycket trånga Næarøyfjorden.
Innandömet i The Fjords.
Spektakulära bilder från fjordturen. Tillbaka till Flåm åkte vi från Godvangen med buss, i princip hela vägen genom tunnlar.
Vårt hotell, Freitheims hotell.
Dag 3 , lördagen, började med frukost och sedan en stunds promenad runt bebyggelsen i Flåm. Vi besökte bl a det museum som handlar om Flåm och om Flåmbanans tillkomst. Banan beslutades 1928 men stod klar först 1940
. Är 20,2 km lång, med enkelspår utom i Berekvam, där då går att möta ett annat tågset. Den största lutningen är 5,5 %. Tillbaka i Myrdal steg vi på Bergenbanan och hade en fin resa med fina utsikter i allt soligare väder till Bergen. Där möttes vi vid järnvägen av en buss som först tog oss till Griegs Troldhaugen. Anita köpte som souvenir en notbok med många av Griegs pianostycken. Bussen körde oss sedan genom Bergen, längs Bryggen och andra delar av staden innan vi lastades av vid Hotell Admiral, ett Clarionhotell på kajen med utsikt mot Bryggen. Vi promenerade en stund senare tillsammans med Agneta och övriga deltagare till en bergbana som tog oss upp till Fløyeln. Där hade vi en fin utsikt, dock med motljus, över Bergens sju omgivande berg, staden och hamnen. På återvägen gick jag och Anita på egen hand, tittade på de gamla husen längs Bryggen och tog en öl i solskenet vid kajen, tillsammans med massor av människor som använde lördagen för att träffa goda vänner i det fantastiska vädret. Middag med norsktypisk torskrygg som huvudrätt blev det sedan på hotellet och en relativt tidig natt i det fina rummet på 5:e våningen. Men någon utsikt hade vi inte, eftersom rummet vette inåt mot en tråkig innergård.
Uppför Flåmsbanan tillbaka till Myrdal längs Bergenbanan.
Här har Bergenbanan kommit ner till Bergens förorteroch Atlantens nivå.
Efter att vi "landat" med tåget i Bergen blev det buss till Griegs hem och museum, Troldhaugen.
Griegs kompositörsstuga vid Troldhaugens strand.
Vår egen Griegpianist, Anita, speglas i Griegs arbetsstuga.
Eftrmiddagsvandring till Bryggen i Bergen ....
... och en tur med fjällhissen till Fløyeln, en utsiktspunkt för Bergenbesökaren.
Från Fløyeln såg vi bl a dess jättetrålare i Bergens hamn.
Egen kvällspromenad på Bryggen i Bergen.
Dag 4, söndag den 11 september och den svenska valdagen. Vi började med att efter frukost embarkera ett utflyktsfartyg. Dagens tur gick nordostut, in i Østerfjorden, vidare genom Romarheimsfjorden och genom den smala Moströmmen till Mo i Mofjordens innersta del. Dagens fartyg hette Njord, tror jag, och var en snabbgående katamaranbyggd historia. På ett par platser gick fartygen ända i till de lodräta bergväggarna. När vi satt vid vårt bort kom kaptenen och slog sig ned med oss en stund. Trevligt. I Mo vände vi och återvände samma väg till Bergen. Där hade vi sedan 2-3 timmars egentid. Vi åt en fisksoppa i en servering på Fisketorget, tyvärr inte direkt i Anitas soppklass. Sedan tittade vi lite mer på de södra delarna av Bergen innan vi gick till hotellet för att invänta avfärden till Bergens flygplats, Flesland. Jag kände mig som en relik från en annan tid när vi kom dit och skulle fixa incheckning, kontroller mm. Det är nästan fem år sedan vi senast flög, det troligen längsta uppehållet i flygandet sedan jag flög första gången till vårt bröllop i Piteå 1970. Vi lämnade Bergen vid 19-tiden och anlände till Arlanda vid 20.30-tiden. Då slog jag på SVT på min mobil och kunde följa valvakan. Valundersökningen visade först att s-sidan hade övertaget, men framemot kl 22 hade m-sidan tagit över. Innan vi var hemma stod det ganska klart att Ulf Kristerssons ”sida” (som det heter nu) kommer att vinna med minsta möjliga marginal, 175 mot 174 mandat (till sist blev det ju i stället 176-173).
Ett litet samhälle vid Østerfjordens strand.
Strömmande vatten i Moströmmen
Lodräta bergväggar längs Mofjorden.
Flygtrafik över Mofjorden.
Sista dagen gick vi egen hand i Bergen. Här hittade vi Grieg i egen hög person på ett av stadens torg.
För första gången sedan januari 2018, dvs för snart 5 år sedan, flög vi igen. Här landar vi på Arlanda med utsikt mot väster och Mälarens öar och vatten. Vi har natursköna områden även i Sverige.