Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Den dramatiska upplösningen

Kategori: Allmänt

Efter 14 dagars idogt byggande på boet fick vår geting idag se sitt livsverk försvinna. Sedan den gjort ett antal irriterande rundflygningar kring våra huvuden under frukosten i uterummet var tålamodet slut. När mr eller mrs Geting var på utflykt för att hämta mer byggnadsmaterial knipsade Anita elegant ner boet i en glasburk. Där ligger det nu i väntan på höstterminen då det kommer att få utgöra undervisningsmaterial vid Stimmets skola. När getingen återvände irrade den förtvivlat runt, sökande efter sin bostad. När vi senare på dagen fann den inne i köket avslutades hela historien med ett barmhärtighetsmord. Utan bostad är ju livet ändå inte värt att leva.

33897-89
Så här långt hade vår getingvän kommit ....

33897-90
..... när Anita knipsade ner boet och lade det i en glasburk

33897-91
En vilsen geting irrade länge runt den försvunna boplatsen -
innan vi av ren barmhärighet avslutade dess numera meningslösa liv

KOMMENTARER:

  • Karin S säger:
    2007-06-10 | 17:05:51

    Kära släktingar!
    Jag skulle också tagit bort getingboet.Visserligen klarade jag en sommarvistelse i "Lillstugan" med getingar flygande in och ut genom ett hål precis ovanför stugans dörren till sitt bo på "vinden". S o A-L blev "mördare" även de, precis i slutet av min vistelse där.
    Till myggen säger jag:"Kom hit så jag får dräpa dig"
    Jag har brutit nacken av abborrar, som jag lösgjort från den krok jag först tvingat dem att svälja, ända sedan jag var barn.
    Men, jag undrar- vad skulle mina bostadslösa vänner jag har mött i mitt arbete tycka om meningen "Utan bostad är ju livet ändå inte värt att leva."
    ????
    Ingen fara! De har ingen dator och vet inte hur man kommer ut på internet eller hur man öppnar en blogg.
    BRA - jag menar det på allvar - att Anita fick ett så fint undervisningsmaterial!
    Karin

  • Gabriel säger:
    2007-06-24 | 16:50:42

    Jag kommer att tänka på teveserieversionen av Stephen Kings The Shining, där pappan "dödar" getingarna i ett getingbo med en insektsspray och ger boet till sin son. På natten kvicknar getingarna till och sticker honom många gånger om ...
    Men det där boet var ju ännu inte i bruk, så det ska väl inte vara någon fara. :)
    Hej, förresten. Hoppas att ni har haft en trevlig midsommar.

Kommentera inlägget här: