Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Klämdag på Sörmlandsleden

Kategori: Allmänt

33897-84
Indra, Erika och Johanna vid Årsjön

Kristi Himmelfärdshelgen innebär ju för många av oss som arbetar att fredagen efter Himmelsfärdsdagen blir en s k klämdag. En utmärkt uppfinning för oss som under långa vinterdagar kan jobba in denna härliga försommardag. Idag har jag utnyttjat min 61-årspresent från Johanna. Hon gav mig nämligen en heldagsvandring med henne och Indra. Vi förladevandringen till Sörmlandsledens sträcka mellan Gammelsströmmen i Tyresö och Tyresta by, en promenad på ca 10 kilometer. Med följde även Johannas barndomskamrat Erika. Sist jag gick med de bägge tjejerna  i de här trakterna var nog för 20 år sedan.

Leden från Tyresö till Tyresta går först genom ganska tät skog upp till Höjden. Efter nerstigningen till Österäng - numera med hästhage - bär det åter uppåt till Årssjön. Leden går söderut på sjöns västra sida och erbjuder många fina rastplatser vid strandkanten. Vi intog vår salladslunch på en klippa vid vattnet. Indra lekte i strandkanten medan jag och tjejerna njöt av salladen och utsikten.

Från Årsjön går leden neråt mot Tyresta vid Bylsjön. Slutet av vandringen går på väl preparerad skidvägar. I Tyresta kom vi ut vid Naturrum-anläggningen. Via mobilsamtal till Anita beställde vi hämtning med Saaben.

33897-83
Pappa Calle med Indra och Johanna vid Årsjön

KOMMENTARER:

  • Martina säger:
    2007-05-18 | 23:38:03

    Kors i krösamoset! Blogginlägg två dagar i rad. Hur ska detta sluta??

Kommentera inlägget här: