Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Det stora projektet

Kategori: Allmänt

33897-147

Sedan några veckor pågår ett omfattande projektarbete hemma i gillestugan. Den nya platt-TV-n står så till att jag kan snegla på den från min pc-arbetsplats vid skrivbordet. Jag har därför börjat förgylla TV-kvällarna med att samtidigt skanna in gamla goding-bilder från mina 50-55 år som amatörfotograf. Har idag just hunnit till 1978. I samlingarna från det året finns ovanstående bild, en av de bästa jag någonsin tagit, tycker jag.

Bilden togs under vår första Danmarkssemester. Mattias var 6½ år, Martina knappt 4 år. Vi hyrde en campingstuga i Fladbro utanför Randers. Framför stugorna fanns en stor gräsplan och där spelade Mattias fotboll tillsammans med Christer och Torbjörn, ett brödrapar från Småland, och Micke från Hägernäs.

Fram på kvällen drog tunga moln in över campingen. Strax innan regnet kom sken solen som en strålkastare på den lille fotbollsspelaren och hans boll. I bakgrunden syns de svarta molnen. Helt enkelt en utmärkt svarvit bild - om jag får säga det själv. Och dessutom en bild med mycket känsla. Resan var vår första utlandsresa med barnen, som kom att följas av många fler. Och Mattias med fotbollen, en bild som ger associationer till de många år under 80-talet då vi stod som åskadare till knattematcher och så småningom ungdomsmatcher, t o m matcher i den s k ungdomsallsvenskan. Dessutom handlar det om en svartvit bild, svartvitt som var mitt fotografiska "språk" ända till den digitala revolutionen runt år 2000, då färgen helt fick ta över.
Kommentera inlägget här: