Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Siri

Kategori: Allmänt


Siri på besök i Tyresö 1973


Ikväll avled A:s moster Siri, 76 år gammal. Siri var den yngsta i vår föräldrageneration, bara 13 år äldre än mig. Hon var barnlös och har därigenom kommit att ha en särskild relation till sina syskonbarn. De senaste åren - sedan både A:s och min mor hamnat i demensvården - har Siri kommit att fungera framförallt som A:s men också lite grann som min extramamma. Vi sörjer henne djupt.

Jag tar mig friheten att återge den dikt om saknad som Martina skrev redan 1991, 17 år gammal.

Min barndoms frukt har torkat till en vacker blå sten.
Den har sin plats bakom mitt hjärta.
Jag kan ta på den och dess blanka yta får mig att le en stund.
Då den vattnas av saltet i mina hemliga tårar
Grumlas ytan
Och stenen värker mot baksidan av hjärtat.

Varje gång en gammal själ flyr sina jordiska band
Lossnar också en bit av stenen i mitt inre,
Faller till marken och krossas mot den grå asfalten

Så fogas en bit saknad ihop med min blå sten
Och ändrar dess form
Kommentera inlägget här: