Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Resa i österled

Kategori: Allmänt

Ända sedan de baltiska staterna frigjorde sig från Sovjetförtrycket i början av 1990-talet har jag drömt om att resa runt Östersjön. I år - ca 20 år efter frihetens timme - blev det av. Vi åkte på en nio dagars bussrundtur med Scandorama. Vi var 50 personer med på resan, skåningar, smålänningar, norrmän och så vi. Sammanlagt satt vi ca 300 mil i bussen, besökte sex länder och bodde på sju olika hotell - om man även räknar natten på Tallinks "Victoria 1" som en hotellvistelse. Mycket historia från ett område av världen där Sverige genom historien haft ett stort inflytande.

Dag 1 reste vi med Scandoramas anslutningsbuss till Malmö. Från andra våningen, längst fram i bussen, hade vi en osedvanligt bra utsikt hela resdagen, en dag som dessutom gynnades av nästan klart väder. På bilden ovan är vi på väg längst Vättern mot Jönköping.

Dag 2 förde oss Scandorama - med Mats Karlsson som kunnig guide - över Öresundsbron, genom Danmark till Gedser och därifrån med färja över till den tyska staden Rostock. Vi fortsatte sedan genom Nordtyskland och nordvästra Polen till staden Kolobrzeg, där vi övernattade. Längs färdvägen fanns massor av relativt nybyggda vindkraftverk. På en bensinstation fanns dessutom ett antal vingar till vindraftverk parkerade. Innebar ekipage som var mer än 50 meter långa.

Dag 3 kom vi på förmiddagen till Gdansk, eller Danzig, som staden hette på den tyska tiden. Här gick vi en stadspromanad och tittade på den gamla stadens bebyggelse, som i stort sett i sin helhet rekonstruerats efter andra världskriget.

Natten till dag 4 tillbringade på Hotel Robert´s Port. Orten hette Mikolajki och låg mitt bland de masuriska sjöarna. Kommande förmiddag gjorde vi en dryg timmes båttur på en av dessa sjöar. På eftermiddan fortsatte turen in i Litauen och på kvällen kom vi till Vilnius, huvudstaden i landet.

Dag 5 ägnade vi åt Vilnius. På förmiddagen gjorde vi en stadspromenad, som bl a förde oss in i Petrus- och Pauluskyrkan, ovanligt riktligt försedd med bilder och dessutom det stora votivskepp som syns på bilden ovan. På eftermiddagen besökte vi Trakai, en gammal huvudstad med en intressant borg.

På kvällen dag 5 åt vi middag i Vilnius TV-torn. Nedanför tornen fanns ett antal kors, som rests till minne av de människor som fick sätta livet till i samband med de strider som förekom runt TV-tornet vid revolutionen för 20 år sedan.

Dag 6 började med ett besök på en mycket säregen plats. Vi stannade vid Korsberget, en liten höjd där hundratusentals kors finns uppsatta. Kors av alla storlekar och i alla sorters material. Här i Litauen verkar Christer Sturmark och "Humanisterna" inte ha mycket att hämta.

På väg mot Riga stannade vi också till vid Salaspils. På den plats där koncentrationslägret Kurtenhof var placerat har man redan på "Sovjettiden" uppfört ett antal gigantiska skulpturer som ett minne av lägret. Som synes fick undertecknad lätt plats mellan benen på en av figurerna.

Dag 6 på kvällen kom vi till Riga, Lettlands huvudstad. Här stannade vi två nätter på resans bästa hotell, som av någon anledning hette Islande Hotell och som låg någon kilometer från Rigas gamla stad. På den sjunde dagens stadsvandring i Riga betittade vi bl a Frihetsmonumentet, som rests till minne av frigörelsen från de sovjetiska oket.

Dag 8 kom vi via ett lunchstopp i badorten Pärnu till Stockholms närmaste grannhuvudstad, nämligen Tallin i Estland. Här hann vi med en guidad kvällsvandring genom staden. På bilden syns rådhuset i Tallin, för kvällen belyst med något slags ljusspel. Dagen därpå, den sista i Baltikum, "tog vi ledigt" från de organiserade utflykterna och vandrade på egen hand i den mycket välbevarade medeltidsdelen av staden.

Den sista natten tillbringade vi på Tallinks "Victoria 1". Här ser vi paret Strand i sin insides hytt ute på Östersjön. Vi var tillbaka på svensk mark söndag morgon.