Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Vecka 3

Kategori: Allmänt


Fotograferandet fortsätter. Vi är inne på vår tredje vecka i ljusets sommarland: Martina och barnen är ju här sedan i fredags morse, vilket förstås har ökat antalet nya bilder i Elementskatalogerna. Som förgrunder till vackra bilder är de ju oöverträffade. Stenstranden är oemotståndlig för de små. Precis som deras mor och mormor en gång gjorde leker de gärna alldeles i vattenbrynet, i varje fall de dagar då inte vågorna rullar in alltför våldsamt. Idag, söndag 30/6, var en sådan dag med ett nästan vindstilla hav.
 
Här Embla med mjukishunden Lennart. Den fick jag (av alla) en gång på min födelsedag - men numera huserar den i Bagarmossen och fick alltså följa med hela vägen hitupp denna gång.
 
Vi plockade häromdagen fram svärföräldrarnas gamla fjälltält och slog upp det. Själv uppslagningen var engagerande - men det har hittills inte blivit någon vidare lek i och utanför tältet.
Vi har nu flera gånger sett vår husödla, en skogsödla som tillhör en ödlestam, som vi tror oss minnas har bott på stugtomten i 40 år. Vi vet att vi såg ödlor här redan på Martina var liten och med spretande fingar försökte visa vilken egendomlig orm hon sett intill förstubron.
 
Till Piteånöjen hör besök på lördagsloppisen i Badhusparken. Vi var där i lördags och jag åtog mig med glädje uppgiften att vaka över barnen parkens lekanläggning i stället för att gå runt och titta på "skräpet" i de olika stånden.
Idag inbjöd vädret till en liten båttur med Mina och barnen. Denna gång styrde vi till Tallskär. Det grävde en del mitt i farleden när vi åkte tillbaka - men barnen tyckte att den passagen var den stora behållningen med turen.
 
Härmodagen åkte jag och Anita till Hortlax. Hon skulle handla garn i en affär där och för att jag inte skulle bli alltför uttråkade skickades jag iväg till kyrkogården för att leta rätt på alla släktninggravar som finns på den intilliggande begravningsplatsen. Tog då denna bild av den vackra kyrkan, Piteortens vackraste. I den här kyrkan vigdes en gång i tiden min far och mor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: