Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Pteå-sommaren 2019 - vecka 6

Kategori: Allmänt

Vi äter lunch - var sin god räk- och laxsmörgås - på serveringen vid Västra kajen i Piteå.
 
Sjätte och sista Piteåveckan för denna sommar. Vi har varit ensamma igen i stugan och roat oss med små utflykter och jobb med att städa och tvätta efter sommarens fröjder. Lördag den 10/8 startade vi hemresan. Vi övernattade även denna gång i Härnösand, dock på ett för oss helt nytt ställe, den spektakulärt belägna Lotsstugan på Härnöns östspets. Söndag kväll kom vi hem till Tyresö igen, efter en dag med många kraftiga skurar längs vägen.
 
Vårt vanligaste utflyktsmål är nog soptimmen vid Bredviksberget i Piteå. Här gör vi oss av med ris i olika former.
 
Våra goda vänner - B&B från Luleå - besökte oss en dag den sista veckan.
 
En promenad förde oss en dag till Norrstrandsbadet eller Kostranda som vi kallade badplatsen då vi var barn. På mitt slöjdförkläde hade mamma sytt mina initialer K-O Strand. Gissa vad min kamrater började kalla mig. Det ledde till att jag så småningom skrev Carl med C och inte med K.
 
Fåglar i transformatorstationen på Djupviken i Piteå.
 
En dag gjorde vi en utflykt till Kåge och Skellefteå. I Kåge provianterade vi Kågekaka, mitt favoritbröd. I Skellefteå gick vi en promenad bort till Bonnstan, kyrkstugorna i anslutning till Skellefteå landsförsamlings kyrka, som ligger bara ett par kilometer bort från stans centrum.
 
Hos stuggrannarna har kattungen Tove hunnit bli 6 veckor äldre sedan vi sågs första gången denna sommar.
 
En passerande båt bör ju också vara med i sommarens bildskörd. Här är X-press Agility från Limassol på väg från Haraholmens hamn mot söder.
 
Här håller A på att såpbehandla den stora altanens träimpregnerade virke, något som vi försöker göra varje år.
 
Vi brukar övernatta i Härnösand när vi reser till och från sommarhuset. I år upptäckte vi ett nytt ställe, Lotsstugan längst ut på Härnön. Här höll lotsarna till en gång i tiden. Stället har varit konferensanläggning några år, men sedan ett par år har man också Bed & Breakfast-gäster på sommaren. Mycket spekakulärt beläget och mycket hemtrevligt.
 
Vår andra resdag bjöd på många kraftiga regnskurar - men allt gick bra och söndag den 11 augusti ca 18.00 var vi hemma igen i huset i Tyresö.

KOMMENTARER:

  • Lars-Martin Lundkvist säger:
    2019-11-11 | 15:28:39

    Tack för att jag fick se. Mycket hade jag glömt. Jag har ett sorgligt minne från Pite´där jag bjöd fjällfärdledaren E på en sista segeltur trots att han knapp kunde gå och stå och ta sig upp i båten. Som du kanske vet så hade Rune A. och jag en vinddriven båt ihop. Jag arbetade 30 år på PÄS. Hälsa A.

Kommentera inlägget här: