Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Östersund igen

Kategori: Allmänt



I helgen har vi varit tillbaka till Östersund, nu för att delta i begravningen av Anitas "mostersyster" Siri. Vi fick med oss våra tre barn och dessutom familjens yngste medlem, lille G. Liksom vid det förra besöket i den jämtländska metropolen bodde vi hos Anitas kusin Leif, som har ett hus vars läge inte går av för hackor. Det ligger vid Storsjöns strand. När vi anlände kl 23 på torsdag kväll såg det ut som på bilen ovan. Helt klart, vindstill och en orange norrhimmel ovanför Leifs lilla hamn.

Begravningen blev en ljus sådan med sång av Siris sånggrupp Senioritorna och av våra döttrar. Själv fick jag ansvaret för lille G och vandrade under akten  med G in och ut ur Hoppets kapellt, där begravningen ägde rum. Jag fick också ha G på min arm vid avskedstagandet. Efter begravningen var A och jag värdar för minnesstunden, en uppgift som jag tyckte att vi löste bra. Vi hade en trevlig stund tillsammans, Siris släktingar och vänner. Kanske blir en minnesstund mer lättsam när det inte finns några barn eller barnbarn bland de sörjande.



Kvällen tillbringade vi sedan hemma hos Leif och hans familj. Vi satt på kvällen i det mörklagde vardagsrummet och såg solen gå ned i väster. Nu var himlen mer molnig än kvällen innan och gav en mörkare stämning åt kvällen. Vi mindes Siri och gladdes samtidigt att ha fått nya vänner, Leif och hans familj. Idag har vi kört tillbaka till Tyresö.


Kommentera inlägget här: