Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Mamma Marias begravning

Kategori: Allmänt



Mamma Marias begravningsdag. Vi hade ställt klockan på 6.45 och var följaktligen uppe i god tid inför dagens händelser. Kl 9.00 var jag, M och J i kyrkan för att tjejerna skulle hinna öva sina sånger tillsammans med Britt Wennberg, dagens kantor. Jag passade på att ta bilder av kistan och befriade mig också från den spänningskänsla som brukar inträffa då man kommer in i kyrkan och ser kistan med den döde. Kanske spelade det också in att jag var med i mammas dödsögonblick. I varje fall klarade jag sedan hela jordfästningen och nästan hela minnestunden så gott som utan tårar. Jag var helt enkelt mycket mindre berörd än vid pappas begravning för 18 år sedan.

Begravningsgudstjänsten började kl 10 med ett Adagio av Bach på orgel. Sedan sjöng M ”I himmelen” a capella. När hon övade bröts rösten av rörelse  – men på uppsjungningen gick det som en dans. Liksom vid pappas begravning 1992 sjöng vi unisont ”En vänlig grönskas rika dräkt” och sedan höll Stieg Berggren sitt griftetal. M och J sjöng därefter tillsammans Lloyd-Webbers ”Pie Jesu” med den äran. ”Jag skall gråtande kasta mig ner” och ”De skall gå till den heliga staden” sjöngs unisont innan avskedstagandet. Vi gick fram alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn. K sade några ord innan vi var och en lade ner våra röda rosor. Som avslutning spelade Britt ”Gammal fäbodpsalm” av Oskar Lindberg.



Vi lämnade nu kistan i kyrkan och gick tillsammans över till Kyrkcenter för minnesstunden. Vi blev totalt 37 personer.

Värdarna, kusin A med hustru C, hälsade oss välkomna till minnesstunden. Vi började med att sjunga ”Det finns djup i Herrens godhet”. Sedan sjöng A-L och E ”Herre till Dig för jag komma” och därefter blev det servering av buffélunch, grillad kyckling och potatissallad. Efter serveringen sjöng A-L och E  ”Närmare Gud till dig” och därefter blev det paus. Efter pausen och efter ”Blott en dag” visade jag det bildspel om mammas liv jag pulat med de senaste dagarna. K läste som ett inslag ett brev från mamma till mormor skrivet första kvällen i Kåbdalis 1940. Jag hade lyckats öppna en halvfärdig fil så jag fick göra ett avbrott i visningen. Då blev det snabbt kaffe och tårta.

Sedan jag hittat rätt fil fortsatte jag att visa bildspelet. Kanske blev det väl långt, men jag fick många uppskattande ord från deltagarna. Det blev nu tillfälle för andra att säga några ord om Maria. Efter att Carina hållit en kort andakt blev det min uppgift att tacka alla som varit med oss i sorgen. Så slutade vi med ”Tänk när en gång”.
 


Från minnesstunden tog vi i familjen våra bilar och åkte upp till kyrkogården. Mammas kista var nu i jorden och graven iordningsställd. Jag tog några bilder av oss alla vid graven. Jag och A åkte nu till ICA och hämtade en beställda maten och åkte sedan ut till stugan. Vi tog av oss begravningsdressen och passade på att ta ett ”begravningsdopp” i havet. Temperaturen var hela dagen hög och luften fuktig, ja t o m havsvattnet var klart badbart. Sen droppade de övriga in och vi intog vår middag i stugans uterum.

När familjen N och syster K gett sig av vid 21-tiden gjorde vi upp en eld på grillplatsen. Sen satt vi där med barnbarnen redan iförda sina pyjamasar och hade fredagsmys med chips och vin i den rekordvarma sommarkvällen. Jag tror att mamma hade tagit ett glas vin med oss om hon fått vara med. Hon var ju inte dogmatisk utan kunde anpassa sig till förändringarna i världen.



KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2010-08-15 | 00:55:21

    Jag tycker bildspelet var alldeles perfekt långt. Hade gärna fått vara ännu längre!!!

  • Anonym säger:
    2010-08-15 | 00:55:52

    Tycker M alltså..

Kommentera inlägget här: