Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

En osannolik historia

Kategori: Allmänt


Vi köpte för sex år sedan en svindyr ny spis av ett välkänt svenskt "kvalitetsmärke" som börjar på bokstaven H. I våras lade spisen av, det gick inte att starta den med touchkontrollen. En serviceman kom efter några dagar och reparerade felet för ca 4000 kr. För en knapp månad sedan hände i princip samma sak igen, dvs plötsligt gick det inte att starta spisen. En serviceman kom efter någon vecka, bytte några kretskort eller liknande och åkte iväg. När vi sedan startade spisen på kvällen startade den - men dog när vi satte på först en och sedan en till platta. Det gick någon vecka ock så kom samma serviceman till oss igen och gjorde väl i princip samma reparationsåtgärd som förra gången. Nu kollade vi att spisen funkade innan han åkte - och det gjorde den ju inte. Den dog på samma sätt som förra gången när vi startade platta nr två på induktionshällen. Nu kunde mannen inte göra mer på plats. Efter ett par dar fick vi ett kostnadsförslag om en reparation som skulle kosta 14.000 kr. Tillsammans med de första 4000 kr i reparationskostnad från i våras skulle vi då ha lagt lika mycket pengar på att redan efter sex år reparera spisen som vi ursprungligen lagt ut för den. Efter kontakt med försäkringsbolaget beslutade vi alltså att köpa en ny spis.
 
Vi köpte spisen på ett stort hushållsvaruhus som börjar på El och slutar på giganten i Sickla. Nu blev det en enklare och "icke svensk" spis av ett för oss tidigare okänt märke. Dvs raka motsatsen till det förra köpet. Spisen levererades efter 4-5 dagar. Vi hade även beställt installation. Installationskillen ställde om spisen till 400 volt och satte på den. Ugnen gick igång - men induktionsdelen slogs ut och var enligt installatören förstörd. Han anmälde spisen som trasig vid leveransen - men ville samtidigt hävda att det egentligen var vårt elsystem som det var fel på.
 
Vi tog då hit vår hovleverantör av eltjänster, en f d granne i Krusboda, som gick igenom elsystemet utan att hitta några brister.
 
Idag kom så samma installtionsman från Elgigantens underleverantör av utkörning med den nya spisen. Han misstänkte ju att elsystemet var fel och var tveksam till att överhuvudtaget installera spis nr 2 av det nya märket. Men han tog mod till sig, kopplade om den nya spisen (nr 2 alltså) till 400 volt och startade spisen. Men - inte heller nu ville induktionshällens plattor bli varma. Alltså sade montören är det helt säkert elsystemet som är ur slag i vårt hus. Men nu var i alla fall inte den levererade nya spisen trasig.
 
Sedan montören från Elgiganten gett sig av tog vi hem vår "egen" elektriker igen. Hans unge medarbetare öppnade anslutningen in i spisen - och såg direkt att Elgigantens installationsman kopplat ledningarna fel. Efter några sekunder var tåtarna omkopplade och spisen gick igång. Med största säkerhet gjorde Elgigantens installationsman samma fel vid den första leveransen, men då ledde felet till att spisen induktionsdel förstördes.
 
Halleluja - efter en månad utan spis har vi idag kunnat laga mat på riktigt igen. Men vi har också kontaktat Elgiganten om dessa flagranta misstag av den installatör som de engagerat som underleverantör av installationen. Nu har man utlovat kompensation för de kostnader vi haft för att engagera vår lokale elektriker. Men egentligen borde vi väl även ha kompensation för "sveda och värk".
 
Ja, vad blir då slutsatsen av denna historia. Dels kanske att dyr kvalitet (den gamla Husqvarna-spisen) inte alltid håller så länge som man förväntar sig, dels att en välkänd firma som Elgiganten borde hålla sig med mer kompetenta underleverantörer för utkörning och installation.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: