Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Castelmola, Taormina, Etna och en del annat

Kategori: Allmänt

Castelmola - staden på berget som sägs vara förebild till Bamses farmors boning högt upp på en klippa.

Den andra tredjedelen av vår Sicilienvistelse har passerat. Vi har dag 6-10 haft det betydligt svalare än de första dagarna, något som åtminstone jag uppskattar. Vi har utöver promenader och bad gjort ett par "excursions". En dag tog vi en de s k hop-on-hop-off-bussarna åkte en gång till upp till Castelmola och Taormina, de städer som ligger högt ovanför våra enkla boningar i Giardini-Naxos. Idag har åkt med Fritidsresors utflykt upp på Etna, Europas högsta och mest aktiva vulkan. Det var ett mindre utbrott så sent som i våras. Uppe på Etna behövde vi både tröja och jacka. Temperaturen var runt 10 grader och vinden ganska stark. Frös rejält om händerna medan vi gick runt däruppe.

Castelmola - på toppen av klippan ovanför Taormina. Här kom vi ihop oss en aning med en servitris på en stadens serveringar. Som en hämnd tror jag hon saltade räkningen en aning.

I Taormina finns bl a denna antika grekiska teater. Har sitt ursprung från den grekiska tiden på Sicilien, ca 400 f Kr.

Här är det en okänd tjej som bjuder oss på en egen liten show framför den grekiska teaterns scen.Akustiken i de gamla grekiska teatrarna är ju känd för att vara bra.

Här är Trinacria - en symbol för Sicilien. Henne hittade vi i många olika varianter i Taorminas souvenirbutiker.

Som gammal postis studerar man ju alltid den lokala postens utrustning. Här har vi hittat en något nergången brevlåda för avgående post längs Giardiniu-Naxos strandpromenad. Fullt så illa är det väl ännu inte ställt med den svenska Postens motsvarande utrustning?

När det blev svalare blev luften mer genomskinlig - och plötsligt såg vi den italienska landstövlen från vårt hotellrum. Med kraftigt tele kom Italien riktigt nära.

Soluppgångarna fortsätter att imponera. Idag såg det ut så här några sekunder innan solen visade sig nägra minuter före kl 7.00.

Idag har varit upp på Etna, den magnifika vulkan som dominerar landskapet i Nordöstra Sicilien. Vi åkte med Fritidsresors utflyktsbuss till 2000-metersnivån, där def finns serveringar, souvenirbutiker mm. Sen tog vi linbanan upp till 2500 meter. Här herr och fru Strand i den linbanekorg som rymde sex personer.

På 2500-metersnivån väntade ett slags jeepbussar, som på stora hjul förde oss upp till 3000 meter. Här köar vi för en plats.

När vi kom upp till 3000 meter återstod ytterligare ca 300 meter till vulkanens högsta punkt. Här syns den högsta toppen, 3300 meter över havet.Vi såg några entusiaster vandra vidare uppåt, en vandring som nog i och för sig inte är helt omöjlig att genomföra även för till åren komna seniorer. Men vi gick i stället runt en krater på nivån 3000 meter, en krater som haft ett mindre utbrott så sent som i våras.

Den här kratern gick vi runt. Här kom det rök men ingen gas ur kraterhålet.

Vi var förstås inte ensamma uppe på Etna. Här syns samma krater som i föregående bild, men från en högre kraterkant.

Lavalandskapet är förstås mycket speciellt. Här en bild mot en annan krater på 3000-metersnivån.

Vi avslutar denna rapport med en selfiie, tagen på en kraterkant uppe på Etna. 3000 meter över havet, högre har nog varken jag eller Anita varit annat än i flygplan. Det blåste rejält och vi frös trots både tröjor och jackor.