Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Sjuttioårsfirande på Moderna museet

Kategori: Allmänt

 

Idag är det sjuttio år sedan jag såg dagens ljus på Piteå lasaretts BB-avdelning. Sjuttio år, det låter rejält mycket mer än sextionio. Kanske därför att jag nu går in i det levnadsdecennium då bl a min far och svärfar gick ut tiden. Framtiden krymper mer och mer, kan man kanske säga. Och åren tenderar att gå fortare och fortare. En sån här dag tänker jag också på hur mycket jag har att vara tacksam för - allt som gått min väg i livet.Jag lever fortfarande ihop med den kvinna jag tog mina första bilder av 1966, jag har tre barn och snart åtta barnbarn. Och jag har en massa vänner, som på olika sätt gratulerat mig under dagen. Just nu ikväll har bortåt 140 Facebookvänner hört av sig med hälsningar.
 
När jag både fyllde 50 och 60 slog vi på ganska stort med firande i dagarna två eller tre, med öppet hus och andra aktiviteter. Nu blir det ett firande i mindre skala. Idag tog jag och Anita våra tre barn, nu 44, 41 och 34 år gamla, med oss till Moderna museet. Där tittade vi på en mycket sevärd utställning av den isländske konstnären Olafur Eliasson. Därefter åt vi lunch i museets restaurang med utsikt mot Djurgården och Östermalm. Sen åkte vi tillsammans i bilen alla fem, något som vi inte tror hänt på de senaste tjugo åren. Vi lämnade av höggravida Johanna vid Östra Station, för hemresa till Täby. Medan vi andra drog söderut till våra olika boplatser.
 
I morgon har vi en liten familjefest - dit även mina systrar och ett par syskonbarn kommer. Jag har gjort ett bildspel med bilder från de större händelserna i mitt sjuttiåriga liv, som jag tänker plåga dem med. Men det blir förstås också god mat mm.
 
Här nedan finns några bilder som jag tog av Olafur Eliassons intressanta verk på Moderna. Här syns också mina tre tjejer - hustrun och döttrarna. Sonen anslöt till lunchen och finns bara med på den inledande bilden ovan och på den sista bilden, en "groupie" av "ursprungsfamiljen" samlade i vår V60.
 
Den utställning vi såg har titeln "Verklighetsmaskiner. Konstnärern Olafur Eliasson är född 1967 och uppvuxen på Island och i Danmark. Nu lever och arbetar han i Köpenhamn och Berlin. Hans verksamhet spånner över många medier: Installationer, måleri, skulptur, fotografi, arkitektur och film. I Berlin finns Studio Olafur Eliasson. Där verkar ett 90-tal personer med olika yrkesinriktningar, som konsthistoriker, arkitekter och tekniker. Utställningens sista dag är i morgon söndag - så skynda till Moderna om du skall få se den.
 
 
 
Här är vi alla fem på väg hemåt från Moderna. Kanske för första gången på 20 år alla i samma bil.
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: