Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Roque Nublo

Kategori: Allmänt

Roque Nublo är 1803 meter hög och brukar ibland användas som symbol för Gran Canaria. Det är öns mest spektakulära bergstopp, dock inte den högsta. Högst är i stället Pico de Las Nieves med 1951 meter. På dess  ganska rundade topp finns en militäranläggning med master, vilket tillsammans med de väg som leder upp på toppen gör den mindre intressant för besökare. Men Roque Nublo har däremot en hög grad av charm.

Idag gick med på Skandnaviska turistkyrkans bergsvandring för andra gången detta år. Denna fredag gick turen norr om och ganska nära Rogue Nublo.

Vi blev 42 vandrare som åkte med den chartrade turistbussen, även idag med Christos som chaufför. Vi åkte först uppför den magnifika Fatagadalen till St Bartholomé de Tirajana och Ayataca och en bit vidare längs vägen mellan Ajataca och Tejeda. Där startade vi vandringen med ett par hundra meters inledande stigning. Vi gick sedan på Roque Nublos nordsida, gjorde en matrast och vände sedan neråt till byn La Culata där bussen väntade. En del av vandringen skedde långsamt och under tystnad, enligt konceptet för en pilgrimsvandring. Leif Persson hade med sig sin trumpet också idag och spelade "O store Gud", "Härlig är jorden" och Rosenius "Var jag går i skogar, berg och dalar" för oss.

Totalt sträckte sig dagens vandring över dryft 6 kilometer. Tog 4 timmar inklusive raster. Inte direkt någon hög snitthastighet - men mycket upp och ner, mycket sten och många vackra utsikter som krävde att någon av vandrarna, t ex jag, stannade och fotograferade. Vi startade på 1448 meters höjd, gick upp till 1648 meter och sedan ner till byn La Culata på ca 1200 meters höjd (tror jag).  I La Culata väntade som sagt bussen, vi kunde köpa glass och göra våra behov i en liten servering där. Sedan bar det av först norrut och sedan österut på de vindlande och smala bergsvägar som är Gran Canarias kännetecken. Via San Mateo och Santa Brigida kom vi ner på motorvägen längs öns östkust och sedan var det raka spåret tillbaka till Playa del Ingles. Skönt att ha en skicklig chaufför, som vet hur han skall hantera möten med andra bussar, lastbilar och andra stora fordon. Som passagerare tror man inte mötena skall kunna fungera, men det går alltid att komma förbi varandra.

Startpunkten för vandringen - längs vägen mellan Ajataca och Tejeda

Vandrarna på väg uppåt

Dramatisk natur

Rast, vila när vi kommit upp till vandringens högsta parti.

Andra vandrare klättrade ännu högre än vår grupp.

Oväntat cykelmöte på den steniga stigen.

A på väg mot Roque Nublos fot

Klättrare på Roque Nublo

Från stigen såg vi på ett ställe Tejde, vulkanen på Teneriffa, som är mer än 3000 meter hög.

Vy utför Culata-dalen

Rast igen

Leif Persson med trumpeten, vandringsledaren Stig Jersenius och tätmannen Finn Atle från Norge.

Kristusklippan

Klippformationer

Delar av vandringsgänget på totalt 42 personer.

Culatadalens väktare

Vår chaufför hette passande nog Christos. Han körde oss tryggt på Gran Canarias otaliga och mycket svindlande bergsvägar.