Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Höga Kusten

Kategori: Allmänt

Numera kör vi sällan hela vägen till sommarhuset utanför Piteå i ett sträck. Nej, vi brukar numera sova över någonstans längs de 86 milen som skiljer vår villa i Tyresö från sommarhuset på Renörsudden i Hortlax. Då är ju Höga Kusten inte så dumt som övernattningsområde. Här finns mycket att se i nationalparken Skuleskogen och i de olika naturreservat som finns i området.

I år stannade vi i Docksta. Det är nu i och för sig 12 dagar sedan - men fotbolls-VM, iordningsställande av stugan och besök hos goda vänner har tagit mycken tid. Men nu kommer några bilder från våra två halva dagar i Skuleskogen och på Skuleberget. Den kväll vi kom till Docksta utnyttjade vi den ljusa och vackra sommarkvällen till att gå en runda i Skuleskogens nationalpark och dagen därpå åkte vi upp med stollift till Skulebergets topp. Efter 48 års resande längs Norrlandskusten blev det alltså äntligen av att besöka dessa attraktiva turistmål. Från bergets topp på 294 meter gick vi sedan ner och fortsatte på eftermiddagen till stugan i Piteå.

Höga Kusten har ju sedan några år status som världsarv. När man står uppe på Skulebergets topp är det lätt att förstå varför.

Skuleskogen

Långtjärnen i Skuleskogen

Knotigt

Trädpiplärkan satt i en grantopp

På väg mot Skulebergets topp

Lupiner från ovan

Utsikter från Skulebergets topp

På bergets topp finns bl a den här träaltanen och en matservering.

E4:an från Skulebergets topp

På väg utför berget gjorde vi halt mitt bland lupinerna.

Nedanför bergets branta sida mot havet finns detta Naturum - med en snygg och intressant utställning om Höga Kustens speciella natur.