Bildsurr från Myggan

Familjeweekend i Örebro

Kategori: Allmänt

Med tåg till Örebro

Familjeresa till Örebro – med alla sexton friska och krya! Egentligen en julklapp mellan våra tre barns familjer. I stället för att ge varandra och varandras barn julklappar ordnar man en gemensam weekend på annan ort. Vi pensionärer fick också följa med. I år blev det alltså Örebro, en vintrig men solig och vacker marshelg.

Vi åkte tåg till Örebro på lördag morgon. Efter att ha checkat in på Grand Hotell gick vi till MacDonalds och åt lunch. Sen promenerade vi hela vägen till Gustavsviksbadet. Vi badade där i 2-3 timmar. Dvs barnen och badade och vi andra tittade mest till de badande barnen. Jag simmade i alla fall 100 meter, tittade på en tävling i konstsim och var ute i den varma utebassängen en stund, något som jag tycker om. Jag och "gubbarna" satt senare delen av badhustiden och drack kaffe i stället för att ägna oss åt vattenlekar. Vårt intryck av Gustavsviksbadet var inte fullt så positivt som av Kokpunkten i Västerås där vi var ifjol.

Efter badandet gick vi i gåsmarsch tillbaka till hotellet. Nu först fick vi ta hotellrummen i anspråk. Vi fick en tvårumssvit, där bäddsoffan i det ena rummet var uppbäddad för S och E, som alltså bodde med oss. Kl 19.00 anlände vi så till restaurang Hellas, där vi åt dagens grekiska middag. Ett utmärkt val, gott och rikligt och till överkomliga priser.

Efter en god natt blev det frukost på hotellet. Massor av folk och lite rörigt, men vi hittade ett bra bord på övre våningen som rymde de flesta. Vi hann sedan med en trevlig promenad till och runt Örebro slott innan det var dags att vid 12-tiden checka ut och dra till Örebro Central. Tåget gick 12.58 och förde oss välbehållna och friska tillbaka till Stockholm, Täby, Bagarmossen och Tyresö.

V på tåget till Örebro

Lunch på MacDonalds i Örebro

Långpromenad med hela gänget till Gustavsviksbadet söderut i Örebro

Den minste efter äventyrsbadandet, som han gillade skarpt.

När vi lämnade badhuset var solen på väg att gå ner i väster.

Här på restaurang Hellas åt vi middag med grekisk touch.

Min lille bordsgranne skötte sig exemplariskt.

På väg tillbaka till Grand Hotell blev det lördagsgodisinköp på "Hemmakväll".

Då hade fyraåringarna lyckligt somnat in - men den minste var vaken.

Vi avslutade dagen med presentutdelning till de fem av sexton familjemedlemmar som fyller år i mars.

Söndag fm gjorde vi en promenad i centrala Örebro. Här de äldsta tjejerna bland barnbarnen framför Stortorgets Engelbrektsstaty.

Här poserar tre av barnbarnen framför Örebros pampiga slott.

En familjeselfie framför slottet.

Intill slottet pågick en Pokemon-träff. Man väntade på en mycket värdefull Pokemon. Delar av vår familj anslöt till träffen.

Örebro har minst sagt vackra hus. Det här huset blickar ut mot slottet och ger associationer till Strandvägen i Stockholm, tyckte vi.

Till sist en vintrig bild av vasstrån i Svartån.