Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Sommaren på stugan, vecka 6, 31/7-6/8

Kategori: Allmänt

Ensamma i stugan igen. Den här veckan gjorde jag ett kort besök hemma i Tyresö för att delta i  begravningsgudstjänsten och minnesstunden för min gode vän sedan 1970-talets början, Jan-Åke Roos. I övrigt har veckan bl a innehållit en lunch för årets 75-åringar i familjekretsen, min fru och min ena syster. Och ett sista besök på Strandfamiljens mer än 70-åriga sommarställe på Fårön - innan det nu lämnas ut för försäljning.
 
Anita, 75 i oktober, jag och min syster Karin, som blev 75 i februari. Lunch hos Mr Wook längs Sundsgatan i Piteå.
 
Efter 75-årslunchen gick vi en promenad i Piteå och besökte bl a stans konstpark vid Norra hamnen.
 
Regnbåge över Sandskär
 
Soluppgång vid 3-tiden på morgonen
 
Tisdag den 1 augusti flög jag ner från Luleå för Jan-Åkes begravning. Jag sov över hemma i lägenheten i Tyresö och deltog sedan på onsdag den 2 augusti i begravningsgudstjänsten och minnesstunden i Hammarbykyrkan. Delgav där några minnen av min gode vän och tenniskompis, som nu, 79 år gammal, fått lämna jordelivet. På kvällen åkte jag sedan upp till Luleå igen med ett sent flyg från Kallax. Slutade resan med en nattlig körning från Kallax till stugan på Renörsudden.
 
Min nästan jämnårige kusin Jan-Erik och hans fru Gerd-Sofi besökte oss en eftermiddag sedan jag återvänt från begravningen. Här sitter vi en stund vid grillplatsen och tittar ut över havet, dock denna gång utan att använda grillplatsen till det den är tänkt för.
 
Min syster och hennes man säljer nu sommarstugan på Fårön. Den ursprungliga stugan köpte min farfar runt 1950, min far och mor tog över den på 60-talet och när pappa blev pensionär byggde han ut stugan rejält. För ca 20 år sedan blev min yngsta syster ägare och hennes man ägare till stugan. Nu har de för ett par år sedan flyttat till Stockholmstrakten och har efter moget övervägande bestämt sig för att sälja den. Denna dag - den 4 augusti 2023 - besökte jag och min fru alltså för sista gången den plats som jag besökt så gott som varje år sedan 1950, dvs i 73 år. Nästan lite jobbigt att känna att denna långa epok nu är slut. Men vi fick med oss ett soffbord till vår stuga på Renörsudden, ett bord som min pappa sägs ha gjort tll mammas och pappas första bostad 1944.
 
Vi går ofta kvällspromenader längs stugvägen. Ovan ett par bilder från kvällsvandringen den 6 augusti.
 
Nu i augusti blir kvällarna mörkare. Vi tänder ljus i uterummet och tittar ut mot Bondöfjärden. Här är månen på väg mot nedan en dag i slutet av veckan.
Kommentera inlägget här: