Bildsurr från Myggan

Carl-Olof Strands blogg

Sommaren på stugan, vecka 2

Kategori: Allmänt

Andra "ensamma" veckan i sommarhuset på Renörsudden är avklarad. En blandning av regnskurar och fint sommarväder. Här följer några fotografiska notiser från veckan som gått.

Vi övar oss att artbestämma växter under våra promenader. I vägdiket hittar vi varje år blomman ovan, som vi brukat kalla Jungfru Marie nycklar. Men Googles bildsök är mer inne på arterna Fläcknycklar eller Skogsnycklar.

Flugsnapparna flyger omkring runt stugan. Här sitter en av dem på den holk som förra sommaren ersatte den gamla holk som under många år ockuperats av den svartvita flugsnapparen. Men i år är vi tveksamma till att den faktiskt använts i år. Kanske är fågelns placering på holken bara en tillfällighet.

En dag hälsade vi på hos goda vänner i Pultviken, norr om Rosvik. Sent på kvällen, på väg tillbaka mot Piteå, stod dessa två "älgfjolingar" och iakttog oss intresserat på vägen. Jag stannade, tog fram kameran och tog några bilder genom framrutan på bilen. När jag startade motorn igen gick de i sakta mak över vägen och försvann in i skogen till vänster.

Piteås bästa sandstrand är inte Pite Havsbad utan Sandängesstranden, väster om havsbadsstranden. Sandängesstranden är numera naturreservat. Den är nära 2 kilometer lång och glest befolkad med badgäster. En dag i veckan parkerade vi vid Pite Havsbad, gick till Sandängesstranden och följde den i hela dess längd till dess slut vid Gläntan.

I ena ändan av stranden ligger alltså Gläntan, som ursprungligen ägdes av Furunäsets sjukhus, dvs Norrbottens stora mentalsjukhus. Numera används byggnaderna bl a av en restaurang. Men denna dag hade vi kaffe och bullar med oss, som vi intog vid en gammal eldningsplats framför byggnaderna. Sedan vandrade vi tillbaka längs stranden till Pite Havsbad och bilen.

Till Skellefteå är det ca 6 mil från vår stuga. Staden expanderar starkt, främst p g a den batterifabrik som byggts där. Man har också - kanske via bl a medel från kommunägda Skellefteå Kraft - byggt ett imponerande kulturhus och hotell, där trä är det dominerande byggnadsmaterialet. Vi besökte en av dagarna i veckan Skellefteå och kulturhuset och åt lunch i kulturhusets servering.

I Eddahallen i Skellefteå visas hela sommaren "VanGogh Alive", ett magnifikt bildspel om konstnärens liv och verk. Vi använde en del av Skellefteådagen till att besöka denna mycket sevärda begivenhet. Utöver fina bilder var utställningen försedd med mycket välljudande musik.

I anslutning till bildspelet kunde Anita också titta in i vanGoghs sovrum. Här står hon vid hans säng, som han avbildat på flera tavlor.

Vattentemeraturen vid stugan har varit OK sedan vi kom hit. Här tar A ett eftermiddagsdopp.

På lördag kväll spelade Håkan Hellström på Pite Havsbad. Scenen stod vid stranden, riktad söderut mot våra trakter. Stuggrannen satt på nattkröken ute på sin brygga och hörde både text, musik och mellanprat. Själva hörde vi inifrån stugan mest ett dovt muller, men HH är inte någon av våra favoritartister så vi avstod från att ansluta till grannbryggan.

Söndagen den 9/7 bjöd på härligt solsken och svag bris från sydost. Ute på Bondefjärden länsade en segelbåt mot land med spinnakern uppsatt. Ute till havs, så långt ut att hela skrovet var under horisontlinjen låg hela dagen Sea Discovery och väntade på att få gå in till handelshamnen på Haraholmen, norr om vår stuga.